Show simple item record

dc.contributor.authorScotson, Mia
dc.date.accessioned2019-11-15T07:05:47Z
dc.date.available2019-11-15T07:05:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationScotson, M. (2019). Suomen kielen käyttämiseen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus. <i>Apples : Journal of Applied Language Studies</i>, <i>13</i>(3), 107-129. <a href="https://doi.org/10.17011/apples/urn.201910224568" target="_blank">https://doi.org/10.17011/apples/urn.201910224568</a>
dc.identifier.otherCONVID_33555274
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66384
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelen sosiokulttuurisen teorian näkökulmasta kahden korkeakoulutetun suomen kielen käyttäjän kielenoppimiseen ja kielen käyttämiseen liittyviä tunteita sekä sitä, miten tunteet ja käsitykset kytkeytyvät heidän toimijuuteensa kielenkäyttäjinä. Selvitän myös, millaisia muutoksia tunteissa, käsityksissä ja toimijuudessa on havaittavissa vuoden kuluessa. Pitkittäistutkimuksen aineisto koostuu pääasiassa haastatteluista, jotka on toteutettu aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen loppupuolella ja vuoden kuluttua koulutuksen päättymisestä. Kotoutumiskoulutuksen lopussa avainosallistujat kokivat kieliahdistukselle tyypillisiä tunteita ennen kaikkea suullisissa vuorovaikutustilanteissa informaalissa oppimisympäristössä. Tunteisiin kytkeytyivät osallistujien käsitykset itsestä, omasta kielitaidosta, kielenoppimisesta sekä puhekumppanista. Vuorovaikutusta vaikeutti erityisesti virheiden tekemisen pelko. Negatiiviset tunteet ja käsitykset rajoittivat osallistujien suomen kielen käyttäjän toimijuutta siten, että kotoutumiskoulutuksen lopussa osallistujat eivät hyödyntäneet ympäristönsä tarjoamia oppimismahdollisuuksia, vaan käyttivät mieluummin englantia vuorovaikutuksessa. Vuoden kuluessa kotoutumiskoulutuksen päättymisestä osallistujien toimijuus suomen kielen käyttäjänä kehittyi eri suuntiin.fi
dc.description.abstractIn this article, I will explore the emotions of two highly educated Finnish language users in relation to their language learning and language use. I will al-so examine how the emotions and beliefs are related to the users’ agency, and how their emotions, beliefs and agency change in the course of a year. The data of this socioculturally informed study consist mainly of interviews which were conducted in two phases; the first round at the end of the integration training for adult immigrants and the second round after a one-year period. At the end of the integration training, the key participants felt emotions which are typical of language anxiety. Above all, those emotions were aroused in informal learning environments in situations that required oral communication in Finnish. The emotions were connected to the participants’ beliefs about themselves, their language skills, language learning and interlocutor. Especially the fear of making mistakes complicated communication. Negative emotions and beliefs restricted the participants’ agency. The participants did not take advantage of the possibilities offered by the learning environment to practice their Finnish but preferred to communicate in English. During the year, the participants’ agencies developed in different directions.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherCentre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesApples : Journal of Applied Language Studies
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleSuomen kielen käyttämiseen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911154888
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange107-129
dc.relation.issn1457-9863
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume13
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© The authors, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysokorkeakoulutetut
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysokotoutumiskoulutus
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3485
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22556
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25048
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6333
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.17011/apples/urn.201910224568
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0