Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMakkonen, Sivi
dc.date.accessioned2019-11-14T08:46:35Z
dc.date.available2019-11-14T08:46:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66358
dc.description.abstractKansanlingvistinen kielentutkimus pyrkii selvittämään, millaisia käsityksiä ja asenteita tavallisella kielenkäyttäjällä on liittyen omaan kieleen ja sen eri variantteihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä ja asenteita sosiaalisen median käyttäjillä on Facebookissa ja Instagramissa käytettävää suomen kieltä kohtaan. Muista kansanlingvistisistä töistä poiketen tässä tutkimuksessa tarkastellaan myös kieliasiantuntijoiden käsityksiä ja asenteita, joita verrataan tavallisten kielenkäyttäjien eli maallikoiden näkemyksiin. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia käsityksiä informanteilla on Facebookin ja/tai Instagramin kielestä ja vuorovaikutuksesta? 2. Millaisia asenteita informanteilla on FB:n ja/tai IG:n kieltä ja vuorovaikutusta kohtaan? 2a. Millaiset piirteet FB:n ja IG:n kielessä ja vuorovaikutuksessa herättävät informanteissa positiivisia tunteita? 2b. Millaiset piirteet FB:n ja IG:n kielessä ja vuorovaikutuksessa herättävät informanteissa negatiivisia tunteita? 3. Kuinka maallikoiden ja kieli-asiantuntijoiden vastaukset suhteutuvat toisiinsa? Sosiaalista mediaa on tutkittu kielentutkimuksen kentällä aiemminkin. Tässä tutkimuksessa Facebook ja Instagram sosiaalisen median palveluina muodostavat kontekstin, jossa käytettävää kieltä informantit tarkastelevat. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, jossa informantit ovat kertoneet, millaisena he pitävät Facebookissa ja Instagramissa käytettävää kieltä sekä millaisista kielenpiirteistä he pitävät ja ärsyyntyvät näissä palveluissa. Analyysissä hyödynnetään sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Osa tuloksista esitetään numeraalisesti taulukkoina. Avointen vastausten analysointiin käytetään sisällönanalyysiä. Tulokset osoittavat, että Facebookia ja Instagramia pidetään epävirallisina alustoina, joissa käytetään enimmäkseen epämuodollista puhekieltä. Kieleen suhtaudutaan aineistossa normilähtöisesti ja negatiivisesti. Palvelujen kieltä pidetään epämiellyttävänä ja vuorovaikutusta törkeänä. Instagram koetaan kuitenkin hieman Facebookia positiivisemmaksi alustaksi.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleFacebookin ja Instagramin kieltä ja vuorovaikutusta koskevat käsitykset ja asenteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911144862
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysokansanlingvistiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot