dc.contributor.advisor | Rantanen, Johanna | |
dc.contributor.author | Pollari, Pinja | |
dc.contributor.author | Vesterinen, Saana | |
dc.date.accessioned | 2019-11-13T07:46:13Z | |
dc.date.available | 2019-11-13T07:46:13Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66344 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli pilotoida amerikkalainen The Vocational Meaning Survey -kysely (VMS) suomalaiseen kontekstiin ja selvittää, kuinka hyvin se sopii suomalaisen ura- ja työelämäohjauksen työvälineeksi. Työn merkitys ja täyttymys -kysely koostuu työn merkityksen ja työn täyttymyksen osa-alueista, jotka yhdessä mittaavat, mitä asioita ihmiset odottavat työltään ja kuinka hyvin nykyinen työ täyttää nämä odotukset. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi tutkia työelämä- ja uraohjauksen kentän toimijoiden kokemuksia täyttää kyselyä ja heidän käsityksiään sen käyttömahdollisuuksista sekä sovellutusideoista ohjausalalle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena pilotoimalla VMS-kyselyä ja testaamalla sen toimivuutta työelämä- ja uraohjauksen toimijoilla fokusryhmähaastatteluin (4 ryhmää, joissa yhteensä 13 osallistujaa). Ensimmäiseksi tehtiin käännöstyö virallisen käännösprosessin ohjeiden mukaisesti. Toiseksi tehtiin fokusryhmähaastattelut ja kolmanneksi kerätty aineisto litteroitiin analysoitavaan muotoon. Tutkimuksen neljäs vaihe oli analyysi, jossa käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset jakautuvat neljään osaan: kokemukset kyselyn täyttämisestä, sen käytettävyydestä, muokkausideat ja käyttömahdollisuudet sekä sovellusideat. Kyselyn täyttäminen kokemuksena jakautui kolmeen alateemaan: kriittiseen, vahvistavaan ja miellyttävään. Käytettävyyden osalta tulokseksi saatiin, että 11 osallistujaa eli 84,6 % koki kyselyn sopivan joko sellaisenaan tai muokattuna suomalaisen ohjausalan työvälineeksi. Muokkausideoita koskeva pääluokka muodostui lomaketeknisistä ja kulttuurikohtaisista muokkausideoista. Käyttömahdollisuuksia ja sovellutusideoita nähtiin olevan mahdollisuus käyttää kyselyä työelämässä tehtävässä ohjauksessa, ammatinvalintaan liittyvä ohjauksessa ja yleisesti ohjauksessa. VMS-kyselylle on siis jalansijaa suomalaisen ohjauksen kentällä ja sitä voidaan tässä tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta muokata edelleen toimivammaksi ja suomalaiseen kontekstiin vielä sopivammaksi. | fi |
dc.format.extent | 100 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työn merkitys | |
dc.subject.other | merkityksellisyys | |
dc.subject.other | täyttymys | |
dc.title | The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911134856 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | mielekkyys | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |