The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi
Päivämäärä
2019Tutkimuksen tarkoituksena oli pilotoida amerikkalainen The Vocational Meaning Survey -kysely (VMS) suomalaiseen kontekstiin ja selvittää, kuinka hyvin se sopii suomalaisen ura- ja työelämäohjauksen työvälineeksi. Työn merkitys ja täyttymys -kysely koostuu työn merkityksen ja työn täyttymyksen osa-alueista, jotka yhdessä mittaavat, mitä asioita ihmiset odottavat työltään ja kuinka hyvin nykyinen työ täyttää nämä odotukset. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi tutkia työelämä- ja uraohjauksen kentän toimijoiden kokemuksia täyttää kyselyä ja heidän käsityksiään sen käyttömahdollisuuksista sekä sovellutusideoista ohjausalalle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena pilotoimalla VMS-kyselyä ja testaamalla sen toimivuutta työelämä- ja uraohjauksen toimijoilla fokusryhmähaastatteluin (4 ryhmää, joissa yhteensä 13 osallistujaa). Ensimmäiseksi tehtiin käännöstyö virallisen käännösprosessin ohjeiden mukaisesti. Toiseksi tehtiin fokusryhmähaastattelut ja kolmanneksi kerätty aineisto litteroitiin analysoitavaan muotoon. Tutkimuksen neljäs vaihe oli analyysi, jossa käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset jakautuvat neljään osaan: kokemukset kyselyn täyttämisestä, sen käytettävyydestä, muokkausideat ja käyttömahdollisuudet sekä sovellusideat. Kyselyn täyttäminen kokemuksena jakautui kolmeen alateemaan: kriittiseen, vahvistavaan ja miellyttävään. Käytettävyyden osalta tulokseksi saatiin, että 11 osallistujaa eli 84,6 % koki kyselyn sopivan joko sellaisenaan tai muokattuna suomalaisen ohjausalan työvälineeksi. Muokkausideoita koskeva pääluokka muodostui lomaketeknisistä ja kulttuurikohtaisista muokkausideoista. Käyttömahdollisuuksia ja sovellutusideoita nähtiin olevan mahdollisuus käyttää kyselyä työelämässä tehtävässä ohjauksessa, ammatinvalintaan liittyvä ohjauksessa ja yleisesti ohjauksessa. VMS-kyselylle on siis jalansijaa suomalaisen ohjauksen kentällä ja sitä voidaan tässä tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta muokata edelleen toimivammaksi ja suomalaiseen kontekstiin vielä sopivammaksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vocational Meaning Survey (VMS) -kyselyn rakenne- ja sisällön validiteetti suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen näkökulmasta
Rantanen, Johanna; Martela, Frank; Auvinen, Elina; Hyvönen, Katriina; Feldt, Taru (Suomen psykologinen seura, 2022)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uuden, Yhdysvalloissa kehitetyn Vocational Meaning Survey (VMS) -kyselyn soveltuvuutta työn merkitysten ja täyttymysten kokemusten kartoittamiseen osana ohjausprosessia suomalaiseen ... -
Uraohjauksen tutkimus ja sen merkitys
Kettunen, Jaana; Vuorinen, Raimo (Uraohjaajat ja -valmentajat ry, 2023)Tämän päivän nopeasti muuttuvassa maailmassa uraohjauksen merkitys korostuu entisestään. Tutkimuksen avulla voimme syventää ymmärrystä ohjauspalveluiden laadusta ja vaikuttavuudesta yksilöiden eri elämänvaiheissa. Uraohjauksen ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
Jalonen, Milla; Kurkela, Iiris (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiseksi tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokevat elämäntilanteensa, jossa yhdistyvät työ, opiskelu sekä perhe-elämän vaatimukset. Tämän lisäksi tarkoituksena oli ... -
Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
Lahtiola, Johanna; Muhonen, Anniina (2018)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.