The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli pilotoida amerikkalainen The Vocational Meaning Survey -kysely (VMS) suomalaiseen kontekstiin ja selvittää, kuinka hyvin se sopii suomalaisen ura- ja työelämäohjauksen työvälineeksi. Työn merkitys ja täyttymys -kysely koostuu työn merkityksen ja työn täyttymyksen osa-alueista, jotka yhdessä mittaavat, mitä asioita ihmiset odottavat työltään ja kuinka hyvin nykyinen työ täyttää nämä odotukset. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi tutkia työelämä- ja uraohjauksen kentän toimijoiden kokemuksia täyttää kyselyä ja heidän käsityksiään sen käyttömahdollisuuksista sekä sovellutusideoista ohjausalalle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena pilotoimalla VMS-kyselyä ja testaamalla sen toimivuutta työelämä- ja uraohjauksen toimijoilla fokusryhmähaastatteluin (4 ryhmää, joissa yhteensä 13 osallistujaa). Ensimmäiseksi tehtiin käännöstyö virallisen käännösprosessin ohjeiden mukaisesti. Toiseksi tehtiin fokusryhmähaastattelut ja kolmanneksi kerätty aineisto litteroitiin analysoitavaan muotoon. Tutkimuksen neljäs vaihe oli analyysi, jossa käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset jakautuvat neljään osaan: kokemukset kyselyn täyttämisestä, sen käytettävyydestä, muokkausideat ja käyttömahdollisuudet sekä sovellusideat. Kyselyn täyttäminen kokemuksena jakautui kolmeen alateemaan: kriittiseen, vahvistavaan ja miellyttävään. Käytettävyyden osalta tulokseksi saatiin, että 11 osallistujaa eli 84,6 % koki kyselyn sopivan joko sellaisenaan tai muokattuna suomalaisen ohjausalan työvälineeksi. Muokkausideoita koskeva pääluokka muodostui lomaketeknisistä ja kulttuurikohtaisista muokkausideoista. Käyttömahdollisuuksia ja sovellutusideoita nähtiin olevan mahdollisuus käyttää kyselyä työelämässä tehtävässä ohjauksessa, ammatinvalintaan liittyvä ohjauksessa ja yleisesti ohjauksessa. VMS-kyselylle on siis jalansijaa suomalaisen ohjauksen kentällä ja sitä voidaan tässä tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta muokata edelleen toimivammaksi ja suomalaiseen kontekstiin vielä sopivammaksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vocational Meaning Survey (VMS) -kyselyn rakenne- ja sisällön validiteetti suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen näkökulmasta
Rantanen, Johanna; Martela, Frank; Auvinen, Elina; Hyvönen, Katriina; Feldt, Taru (Suomen psykologinen seura, 2022)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uuden, Yhdysvalloissa kehitetyn Vocational Meaning Survey (VMS) -kyselyn soveltuvuutta työn merkitysten ja täyttymysten kokemusten kartoittamiseen osana ohjausprosessia suomalaiseen ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
Jalonen, Milla; Kurkela, Iiris (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiseksi tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokevat elämäntilanteensa, jossa yhdistyvät työ, opiskelu sekä perhe-elämän vaatimukset. Tämän lisäksi tarkoituksena oli ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Strategic competence and the transformative role of ICT in lifelong guidance
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021)