dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Ahokas, Mari | |
dc.date.accessioned | 2019-11-12T08:06:40Z | |
dc.date.available | 2019-11-12T08:06:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66318 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen kontekstista kaivataan lisää tietoa, etenkin kun varhaiskasvatuksen ohjaavat asiakirjat ovat hiljan uudistuneet. Tämän laadullisen, fenomenografisen tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 Etelä-Pohjanmaalla haas-tattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen opettajaa teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenografiselle lähestymistavalle tyypillisesti aineistolähtöisesti.
Tutkimus osoitti, että matematiikka on vahvasti läsnä varhaiskasvatuksessa, integroituna kaikkeen tekemiseen niin, ettei sitä välttämättä aina edes tiedosteta. Matematiikasta ei kuitenkaan puhuta eikä sitä nosteta omaksi oppimisen alueekseen. Vaikka matematiikan arvostus on noussut uusien varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen myötä, sen asema verrattuna kielellisiin taitoihin on edelleen heikko. Esiopetuksessa matematiikasta tosin tehdään näkyvämpää. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, että matemaattisesta lah-jakkuudesta vaietaan ja opettajat käyttävät ensisijaisesti muita käsitteitä kuten osaava ja taidokas, kuvaillessaan matemaattisesti lahjakkaita lapsia. Lahjak-kaiden tukemiseen kaivattiinkin selkeämpää ohjeistusta. Opettajien käsityk-sissä matemaattisesti lahjakkaat lapset olivat lähes poikkeuksetta poikia.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että matematiikka varhaiskasvatuksessa vaatisi lisää ammatillista keskustelua ja toiminnan läpinäkyvyyteen panostamista. Matemaattisesti lahjakkaiden lasten huomioiminen varhaiskasvatuksessa on tasa-arvokysymys, jossa opettajan merkitys on suuri. | fi |
dc.format.extent | 88 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911124828 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | matemaattinen lahjakkuus | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |