Refractions of masculinity : ambivalence and androgyny in Philip Glass's opera 'Akhnaten' and selected recent works
This study examines Philip Glass's opera 'Akhnaten' (1993) and various recent works by the same composer, on the one hand as expressions of the composer's self-world-view, and on the other as musico-cultural phenomena. A central concern is to relate the musical procedures employed by Glass to the ideational origins of the individual works as well as to their broader cultural contexts: connections with ideas in postmodern culture, gender theory, and Buddhism - which the composer practises -- are all explored. As its philosophical foundation, the study draws on ideas from the hermeneutics of Hans-Georg Gadamer and Paul Ricoeur as well as the physicist David Bohm’s idea of perception-communication. With regard to music research, the approach is strongly influenced by ethnomusicology, although the study aligns itself most closely with the precepts of poststructural, or critical, musicology The analysis and interpretation of the opera 'Akhnaten' comprises the heart of the work. An important structural principle is located in the highly ambiguous tonality that pervades much of the opera; more specifically three types of tonal ambiguity are identified: polyphonic polytonality, interpretational polytonality, and modal ambiguity. Corollaries are found in the ambiguous sexualities of the three leading characters, particularly in the androgynous title role itself. Other works, including Glass's scores to the films 'Mishima' and 'Koyaanisqatsi', the opera 'The Fall of the House of Usher', and the solo piano composition 'Metamorphosis', are also discussed, the purpose being to examine how ideas presented in 'Akhnaten' reappear and are transformed in subsequent works.
...
ISBN
978-951-39-7886-0Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3431]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Gender Expression and Gendered Experiences of Male Musicians in Finnish Underground Music Scenes
Harnett, Una (2023)Tämän tutkimuksen on tarkoitus avata sekä havainnollistaa suomalaisten underground musiikkiskenejen miesmuusikoiden sukupuolirepresentaatiota sekä sukupuolittuneita kokemuksia. Tutkimuksessa tutkitaan aiheita liittyen ... -
Doing Respectable Heteromasculinities in Boys and Young Men’s Interview Talk on Sexual Encounters
Aho, Timo; Peltola, Marja (SAGE Publications, 2023)Recent studies on boys and young men’s heterosexual practices point in contradictory directions. On the one hand, boys and young men seem to be placing less value on “hard”, overtly aggressive masculinity and compulsive ... -
Näe minut : taiteilijanaisten omakuvat naisen ihmiskuvan tulkitsijoina
Koivuranta, Jenni (2022)Olen tässä maisterintutkielmassa tarkastellut kotimaisten taiteilijanaisten käyttämiä tapoja käsitellä sukupuolta omakuvissa feministis-teoreettisesta näkökulmasta. Tavoitteenani oli lukea tutkielma-aineistosta vastarintaista ... -
Nuorisomusikaalin valmistaminen : nuorten musiikkiteatteriharrastajien ajatuksia harrastusmotivaatiosta ja sen säilyttämisestä
Hallio, Kati (2021)Tutkimuksessa selvitettiin, mikä motivoi nuoria harrastamaan musiikkiteatteria. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän nuorta, jotka ovat harrastaneet musiikkiteatteria useamman vuoden ajan. Nuorten kanssa valmistettiin tätä ... -
Teinidraamaa : musiikkiteatteria ja sen erityispiirteitä lukiossa
Rantanen, Janette (2024)Tämä kandidaatintutkielma on narratiivisesti orientoitunut kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan musiikkiteatterin opetusta lukiossa ja sen erityispiirteitä. Tutkielman tarkoituksena on tutkia musiikkiteatterin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.