University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Aulis Sallisen Ratsumies ja Punainen viiva : oopperaa, musiikkiteatteria ja kulttuuriradikalismia

Thumbnail
View/Open
14. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä Studies in the Arts
Authors
Anttila, Jarmo
Date
2002

 
The objects of this study are Aulis Sallinen's first two operas, Ratsumies premiered in 1975) and Punainen Viiva (premiered n L978). The libretto for Ratsumies was written by Paavo Haavikko. The libretto for Punainen Viiva was written by the composer and is based on Ilmari Kianto's novel of the same name. The aim of the study is, on one hand, to examine the narrative overall message of these operas, and, on the other, to survey the development of Sallinen's compositional techniques between the years 1960 and 1976. The operas are studied as signification systems. As a theoretical frame of reference, theories about signification systems by Jakobson (1971), Nattiez (1991) and Padilla (1997), are used. The works are examined semiotically, as entities comprised of text, music and theatrical expression (Barthes 1984). Musical signification is studied on the basis of the core motif - body motif – character motif classification devised by Kalevi Aho (7977). The operas have been contextualized in two ways. In the cultural-historic context they can be seen as part of the boom of the Finnish opera in the 1970s, which is considered the most significant Finnish musical phenomenon since Sibelius. The other context comprises Sallinen's selected compositional works from the years 1960-1976. The study shows that Aulis Sallinen's style of composition has changed from the early 1960s expression influenced by dodecaphony to a more tonal style. The leading principle in Sallinen's compositional technique is to compose the piece deductively from one core motifs which will form into the compositional material of the whole work. In these operas the character motifs, which evolve directly from the core motif are significant to the content. In Ratsumies these motifs are used to describe the relationship between man and woman. In Punainen Viiva the motifs evolving from the core motif describe the double meaning of the red line, the voting and blood, also evident.in Kianto's novel. Sallinen's style of composition in these operas is a logical development from his previous works. Sallinen proceeds from neotonality and triads that are a second or third apart to aleatorics and clusters. ...
ISBN
978-951-39-7877-8
Keywords
Haavikko, Paavo. Holmberg, Kalle, Kianto, Ilmari. Sallinen, Aulis. Haavikko, Paavo, Kianto, Ilmari, Sallinen, Aulis, Punainen viiva (ooppera) Ratsumies (ooppera) 1900-luku 1970-luku libretot musiikkiteatteri (taiteet) oopperat oopperataide semiotiikka säveltäjät säveltäminen Suomi Punainen viiva Ratsumies
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7877-8

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3298]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Punainen viiva : 70-luvun oppositio-ooppera 

    Anttila, Jarmo (1997)
  • Punainen viiva : 70-luvun oppositio-ooppera 

    Anttila, Jarmo (1997)
  • Sävellysten synty ja niiden merkityksellisyys tekijälleen 

    Haapamäki, Ella (2021)
    Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten sävellykset voivat syntyä ja minkälaisia merkityksiä tällä sävellysprosessilla, kuten myös lopputuotoksella, voi olla säveltäjälle. Tämän lisäksi tutkitaan myös yhdessä muiden ...
  • Composing a piece : the birthing of "Self-Actualize" 

    Komulainen, Timo (2013)
    Valmiit teokset ovat olleet pitkään säveltämisen tutkimuksen keskiössä. Sävellysprosessia ei voi ymmärtää sitä epäsuorasti tutkimalla. Ensi käden tieto säveltäjiltä on vähäistä. Tutkielman tekijän tarkoituksena oli tarkastella ...
  • Musiikillisten karakterien metamorfoosi : transformaatio- ja metamorfoosiprosessit Usko Meriläisen tuotannossa vuosina 1963-86 

    Laaksamo, Jouko (Jyväskylän yliopisto, 2004)
    Jouko Laaksamo tutkii Usko Meriläisen tuotantoa vuodesta 1963 alkaen, jolloin säveltäjä siirtyi rivimusiikista kohti vapaammin hahmottuvia musiikillisia rakenteita. Laaksamo tarkastelee musiikkianalyysin keinoin teosten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre