Show simple item record

dc.contributor.advisorHeiskanen, Noora
dc.contributor.authorAlanen, Sanni
dc.date.accessioned2019-10-28T09:44:07Z
dc.date.available2019-10-28T09:44:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66066
dc.description.abstractKatutaidetoiminta on taiteen tuottamisen keinona hyvin tuore. Graffitien laillistamisen myötä sen suosio on kasvanut yhä nuorempien taiteen tekijöiden keskuudessa. Suosiosta huolimatta vain harva on päässyt toteuttamaan lasten kanssa graffitimaalausta, eikä sen hyötyjä ja antia ei ole vielä kasvatustieteiden näkökulmasta tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella lasten vuorovaikutuksen keinoja katutaidetyöpajan toiminnan aikana. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoinnilla. Havainnoinnin tueksi katutaidepajat videokuvattiin. Tutkimuksen aineisto on kerätty erään keskisuuren kaupungin koulussa toteutetussa graffitityöpajassa. Havainnointi koostui kahdesta 45 minuuttia kestävästä graffitityöpajasta, johon osallistui 8 peruskoululaista. Aineiston keruu tapahtui keväällä 2019. Aineistoa litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan kannustus, positiivinen palaute ja ohjeet tekniikasta nousivat esiin ohjaajan aloitteista. Lasten aloitteiden kautta voidaan nähdä sekä graffitimaalaukseen liittyvää pohdintaa että epävarmuutta, innostusta ja oman toiminnan sanoittamista. Lapsen toimijuuden tukeminen, aikuisen ja lapsen kohtaaminen sekä kannustava puhe ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa tässä tutkimuksessa.fi
dc.format.extent44
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othergraffitimaalaus
dc.titleKatutaiteen merkitys luovana ja sosiaalisena toimintana erityistä tukea tarvitseville lapsille
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910284629
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysokatutaide
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysograffitit
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright