Katutaiteen merkitys luovana ja sosiaalisena toimintana erityistä tukea tarvitseville lapsille
Katutaidetoiminta on taiteen tuottamisen keinona hyvin tuore. Graffitien laillistamisen myötä sen suosio on kasvanut yhä nuorempien taiteen tekijöiden keskuudessa. Suosiosta huolimatta vain harva on päässyt toteuttamaan lasten
kanssa graffitimaalausta, eikä sen hyötyjä ja antia ei ole vielä kasvatustieteiden
näkökulmasta tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella lasten
vuorovaikutuksen keinoja katutaidetyöpajan toiminnan aikana.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin
havainnoinnilla. Havainnoinnin tueksi katutaidepajat videokuvattiin. Tutkimuksen aineisto on kerätty erään keskisuuren kaupungin koulussa toteutetussa
graffitityöpajassa. Havainnointi koostui kahdesta 45 minuuttia kestävästä graffitityöpajasta, johon osallistui 8 peruskoululaista. Aineiston keruu tapahtui keväällä 2019. Aineistoa litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan kannustus, positiivinen palaute ja
ohjeet tekniikasta nousivat esiin ohjaajan aloitteista. Lasten aloitteiden kautta
voidaan nähdä sekä graffitimaalaukseen liittyvää pohdintaa että epävarmuutta,
innostusta ja oman toiminnan sanoittamista. Lapsen toimijuuden tukeminen,
aikuisen ja lapsen kohtaaminen sekä kannustava puhe ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa tässä tutkimuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Trendisanoista tekoihin : osallistuminen päätöksentekoon sosiaalisena toimintana
Salomaa, Elina (Työelämän tutkimusyhdistys, 2024) -
Geometrinen hahmottaminen sosiaalisena, vuorovaikutteisena ja kehollisena toimintana
Jakonen, Teppo; Szabó, Tamás Peter; Fenyvesi, Kristóf (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Matematiikan ja luonnontieteiden oppimista käsittelevässä tutkimuksessa on viime aikoina korostettu kehon, kognition ja vuorovaikutuksen läheistä yhteyttä. Tässä artikkelissa pohdimme, millä tavoin geometrinen hahmottaminen ... -
Liikuttavan luovaa sirkusta lapsille ja nuorille : kohti omatoimista liikunnan ja taiteen tekemistä
Salminen, Saila (2016)Salminen, S. 2016. Liikuttavan luovaa sirkusta lapsille ja nuorille: kohti omatoimista liikunnan ja taiteen tekemistä. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 71 sivua ... -
Taidekasvatuksellinen tekeminen kohtaamisen tilana - lapsille ja heidän vanhemmilleen
Lommi, Hanna (2010)Tutkimus selvitti keinoja miten taidekasvatuksellinen tekeminen voi toimia tilan avaajana vanhemman ja lapsen kohtaamisessa. Teoriaosuudessani selvitin John Deweyn kokemuksellista kasvatusfilosofiaa ja sitä minkä takia ... -
Koulu taiteelliseen luovuuteen rohkaisevana ympäristönä : tapaustutkimus Uponnut kaupunki -koululaisprojektista
Leppänen, Susanna (2020)Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.