Liikuttavan luovaa sirkusta lapsille ja nuorille : kohti omatoimista liikunnan ja taiteen tekemistä
Tekijät
Päivämäärä
2016Salminen, S. 2016. Liikuttavan luovaa sirkusta lapsille ja nuorille: kohti omatoimista liikunnan ja taiteen tekemistä. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 71 sivua ja 2 liitettä.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tukea lasten ja nuorten luovuuden ja liikunnalli-suuden kehittymistä vaihtoehtoliikunnan, tässä tapauksessa sirkuksen oppimateriaalituotannon keinoin. Tavoite toteutettiin perehtymällä pedagogiseen taustakirjallisuuteen ja tuottamalla sen pohjalta sirkustoiminnan menetelmäopas Sirkus – Luovaa liikuntaa kouluun. Opas julkaistiin sekä painotuotteena, että sähköisesti liikuntatieteellisen tiedekunnan pro gradu -tutkielman liitteenä ja Jyväskylän kaupungin kulttuuripalveluiden lasten ja nuorten kulttuurikeskus Kulttuuriaitan menetelmäoppaana. Opas on ladattavissa myös valtakunnallisen lastenkulttuurikeskusten liiton verkkosivuilla sekä Suomen nuorisosirkusliiton sivuilla.
Tutkielma ja oppimateriaalin tuotantoprosessi pohjautui suurelta osin vaihtoehtoliikuntaa, sirkusta sekä innostamista ja osallistamista käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa keskityttiin löytämään tekijöitä, jotka saavat nuoret liikkumaan, kahdesta keskeisestä eri näkökulmasta: nuoria omaehtoisesti liikkumaan innostavien liikuntalajien piirteistä ja ohjaajan innostamis- sekä osallistamiskeinoista. Keskeisimpiä tutkimuksessa havaittuja tekijöitä olivat muun muassa yhteisöllisyys, omaehtoisuus, luovuus, taitojen näyttäminen, elämykset, onnistumiset, osallistaminen, aito luottamus ja kohtaaminen, vastuun anto sekä innostaminen. Näiden pohjalta sekä omaan tietämykseen ja ammattitaitoon perustuen loimme Erika Forsbergin kanssa sirkustoiminnan toteuttamiseksi menetelmän, jonka tavoitteena on luoda kouluun pysyvää omaehtoista liikunnan ja taiteen tekemisen kulttuuria, jossa lapsi tai nuori on aktiivinen toimija. Menetelmässä innostetaan luovaan liikkumiseen, tutustutaan sirkuslajeihin ja järjestetään oppituntien ulkopuolista sirkustoimintaa, esimerkiksi välitunneilla. Opas sisältää opetusmate-riaalia, kuten tehtäväkortteja, sekä lämmittelyitä, luovan liikunnan tehtäviä, pelejä ja leikkejä. Valmiin oppimateriaalin pedagogista käytettävyyttä arvioitiin kirjallisuuskatsauksen oppima-teriaalituotantoprosessin taustalla olleisiin keskeisiin pedagogisiin tekijöihin peilaten.
...
Salminen, S. 2016. Fun creative circus for kids and youth –Towards self-motivated sports and arts. Department of Physical Education, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 71 pp. and 2 appendixes.
This Master's thesis was aimed to support the development of children's and young people's creativity, and sport habits. This was carried out by studying the pedagogical background lit-erature and by creating a method manual: Circus – Creative Sports for the Schools. The guidebook was published both in printed form and electronically as appendixes of Department of physical education master´s thesis and as a method manual of The City of Jyväskylä’s Cul-tural Services Lasten ja Nuorten Kulttuurikeskus Kulttuuriaitta. The guide is also available for download on websites of Association of Finnish Children’s Cultural Centers and on Finnish Youth Circus Association website.
The process of study and learning material focuses on the lifestyle sports, circus, animation socioculturelle and how to inspire motivation for engagement. Research focus was to find the factors that motivate young people to move. The two different perspectives from the research are the following: first is the unique characteristics of certain sports that inspires young people to self-motivate in the activities and second the ways instructors/teachers motivate, inspire, and involve. The main factors identified in the study were: community spirit, self-motivation to engage, creativity, displaying of skills, excitement, achievement, experience of autonomy, motivation from instructors, and inspiration. Based on these factors, as well as our knowledge and experience I created with Erika Forsberg a method to organize circus activities, the aim of which is to establish to schools a permanent self/motivated culture to do sports and arts in which a child or young person is an active participant. The method aspires to creative movement, introduce to circus sports, and organize circus activities outside of the lessons. The guide contains educational material including: task cards, warm-up cards, creative physical activities, plays, and games. The manual’s pedagogical usability evaluation reflects the main literature pedagogical key elements listed above.
...
Muu nimeke
Kohti omatoimista liikunnan ja taiteen tekemistäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uusi suositus lapsille ja nuorille : tunti päivässä liikkumista
Sääkslahti, Arja; Tammelin, Tuija; Vasankari, Tommi; Korsberg, Minttu (Liikuntatieteellinen seura, 2021)Uudistunut liikkumissuositus lapsille ja nuorille suosittaa kaikille 7−17-vuotiaille monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. Runsasta ... -
Mikä on haitallisinta liikuntaa lapsille ja nuorille?
Haapala, Eero (Liikuntatieteellinen seura, 2023) -
Tukea Varjomaailmasta : ammatillinen ja vertaistuki lapsille ja nuorille suunnatun verkkopalvelun julkisella foorumilla
Hänninen, Annika (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja jäsentää verkossa tehtävää sosiaalityötä verkkovuorovaikutuksen ja sosiaalisen tuen näkökulmista. Tutkimuksessa kysytään, millaista vuorovaikutus on verkossa ja miten sen avulla ... -
Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
Heikkilä, Helka; Arino, Juha (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri temperamenttipiirteet jakautuvat Taitavat Tenavat - tutkimukseen osallistuneiden 3-7 -vuotiaiden lasten välillä ja miten ne ovat yhteydessä lasten ohjatun liikunnan ... -
Tukea tarvitsevien lasten vapaa-ajan liikunta-aktiivisuus, ohjattu liikunnan harrastaminen ja liikunnan esteet
Pikkupeura, Vilma; Asunta, Piritta; Villberg, Jari; Rintala, Pauli (Liikuntatieteellinen seura, 2020)Lasten ja nuorten terveyskäyttäytymistä on tutkittu koululaisilta jo vuosikymmeniä laajoissa kansallisissa kyselytutkimuksissa, mutta erityiskoulussa tai -luokalla opiskelleet oppilaat ovat jääneet näiden tutkimusten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.