Yhteisöllinen ongelmanratkaisu verkkoympäristössä : vuorovaikutuksen laatu ja taitotasot opettajaopiskelijoilla
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajaopiskelijaparien vuorovaikutusta yhteisöllisessä ongelmanratkaisussa. Parien työskentelyn laatua verrattiin verkkoympäristön antamaan arvioon yksilön sosiaalisesta ja kognitiivisesta taitotasosta.
Tutkielman aineisto on kerätty syksyllä 2016 PREP21-hankkeessa (Preparing student teachers for 21st century learning practices: Ways of thinking and working).
Aineisto muodostui ATC21S-verkkoympäristön keräämästä lokidatasta, jota taltioitui opettajaopiskelijoiden (n = 88) ratkaistessa pareittain yhteisöllisen ongelmanratkaisun tehtäviä verkkoympäristössä. Tutkielmassa tarkasteltiin lokidataakahden kognitiivisilta taitotasoiltaan eroavan opettajaopiskelijaparin osalta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkielman tulosten mukaan verkkoympäristön arvio ei täysin vastannut laadullisen tarkastelun löydöksiä sekä kognitiivisten että sosiaalisten taitojen osalta. Kognitiivisilta taidoiltaan alhaisemmalle tasolle sijoittuneen yksilön havaittiin työskentelevän ja kommunikoivan yhteisöllistä ongelmanratkaisua edistävästi. Vastaavasti parilla, jossa molempien kognitiivinen taitotaso oli korkea, yhteisöllisen ongelmanratkaisun prosessin laatu ei vastannut määriteltyä taitotasoa.
Tulokset myötäilevät aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että yhteisöllisen ongelmanratkaisun taitojen laadullinen tarkastelu täydentää verkkoympäristön arviota yksilön taidoista. Taitojen tarkastelu yksilötasolla antaa arvokasta lisätietoa käytettäessä verkkoympäristöä arvioinnin ja opetuksen tukena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Patterns of action transitions in online collaborative problem solving : A network analysis approach
Li, Shupin; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Häkkinen, Päivi (Springer Science and Business Media LLC, 2022)In today’s digital society, computer-supported collaborative learning (CSCL) and collaborative problem solving (CPS) have received increasing attention. CPS studies have often emphasized outcomes such as skill levels of ... -
Students’ collaboration dispositions across diverse skills of collaborative problem solving in a computer-based assessment environment
Li, Shupin; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Häkkinen, Päivi (Elsevier, 2023)Collaborative problem solving (CPS) has been considered as one of the vital 21st century skills. To be successful in CPS requires not only CPS skills but also positive attitudes towards collaboration (i.e., collaboration ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ... -
Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
Betancourt, Sonja (2017)Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. ... -
Cognition in Interaction : Challenges in Assessing Persons with Sensory and Multiple disabilities
Tuomi, Emmi; Kykyri, Virpi-Liisa; Aro, Tuija; Laitila, Aarno (University of Groningen Press, 2021)This article reports a qualitative study of cognitive assessments of three teenagers with sensory and multiple disabilities, including moderate to profound developmental disability. The aim was to evaluate the possibilities ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.