dc.contributor.advisor | Pöysä-Tarhonen, Johanna | |
dc.contributor.advisor | Vesisenaho, Mikko | |
dc.contributor.author | Ahlström, Emilia | |
dc.contributor.author | Tikkanen, Karoliina | |
dc.date.accessioned | 2019-10-28T09:32:51Z | |
dc.date.available | 2019-10-28T09:32:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66062 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opettajaopiskelijaparien vuorovaikutusta yhteisöllisessä ongelmanratkaisussa. Parien työskentelyn laatua verrattiin verkkoympäristön antamaan arvioon yksilön sosiaalisesta ja kognitiivisesta taitotasosta.
Tutkielman aineisto on kerätty syksyllä 2016 PREP21-hankkeessa (Preparing student teachers for 21st century learning practices: Ways of thinking and working).
Aineisto muodostui ATC21S-verkkoympäristön keräämästä lokidatasta, jota taltioitui opettajaopiskelijoiden (n = 88) ratkaistessa pareittain yhteisöllisen ongelmanratkaisun tehtäviä verkkoympäristössä. Tutkielmassa tarkasteltiin lokidataakahden kognitiivisilta taitotasoiltaan eroavan opettajaopiskelijaparin osalta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkielman tulosten mukaan verkkoympäristön arvio ei täysin vastannut laadullisen tarkastelun löydöksiä sekä kognitiivisten että sosiaalisten taitojen osalta. Kognitiivisilta taidoiltaan alhaisemmalle tasolle sijoittuneen yksilön havaittiin työskentelevän ja kommunikoivan yhteisöllistä ongelmanratkaisua edistävästi. Vastaavasti parilla, jossa molempien kognitiivinen taitotaso oli korkea, yhteisöllisen ongelmanratkaisun prosessin laatu ei vastannut määriteltyä taitotasoa.
Tulokset myötäilevät aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että yhteisöllisen ongelmanratkaisun taitojen laadullinen tarkastelu täydentää verkkoympäristön arviota yksilön taidoista. Taitojen tarkastelu yksilötasolla antaa arvokasta lisätietoa käytettäessä verkkoympäristöä arvioinnin ja opetuksen tukena. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | yhteisöllinen ongelmanratkaisu | |
dc.subject.other | teknologiatuettu arviointi | |
dc.title | Yhteisöllinen ongelmanratkaisu verkkoympäristössä : vuorovaikutuksen laatu ja taitotasot opettajaopiskelijoilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201910284625 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ongelmanratkaisu | |
dc.subject.yso | kognitiiviset taidot | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | verkkojuttelu | |
dc.subject.yso | verkkoympäristö | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |