Oppimisvaikeudet, elämäntyytyväisyys, itsetunto ja sosiaalinen tuki - keskinäiset yhteydet ja muuntavat vaikutukset
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka 9. luokalla havaitut oppimisvaikeudet (lukivaikeus, matematiikan vaikeus, luki- ja matematiikan vaikeus) ovat yhteydessä elämäntyytyväisyyteen ja itsetuntoon varhaisaikuisuudessa. Lisäksi tutkittiin, toimiiko itsetunto muuntavana tekijänä oppimisvaikeuksien ja elämäntyytyväisyyden välillä ja onko vaikutus erilainen eri oppimisvaikeusryhmissä. Lopuksi tarkasteltiin, onko oppimisvaikeuksien merkitys elämäntyytyväisyyteen ja itsetuntoon erilainen riippuen nuoren kokemasta ystävien tai vanhempien tuen määrästä sekä vaikuttaako sosiaalinen tuki eri tavoin nuorilla, joilla on lukivaikeus, matematiikan vaikeus tai ei ole oppimisvaikeuksia. Tutkimus oli osa laajempaa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) -tutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui seurantaan 15- sekä 20-vuotiaina osallistuneista nuorista (n = 742). Tutkittavat jaoteltiin neljään ryhmään sen mukaan, oliko heillä lukivaikeus, matematiikan vaikeus, luki- ja matematiikan vaikeus vai ei oppimisvaikeuksia. Tilastollisina menetelminä käytettiin monimuuttujaista varianssianalyysia. Tulokset osoittivat, että nuoret, joilla oli lukivaikeus, olivat vähemmän tyytyväisiä elämäänsä kuin nuoret muissa ryhmissä, kun taas itsetuntoon oppimisvaikeuksilla ei ollut vaikutusta. Itsetunto vaikutti elämäntyytyväisyyteen siten, että korkeampi itsetunto oli yhteydessä suurempaan elämäntyytyväisyyteen jokaisessa ryhmässä. Ystävien tuella oli positiivinen vaikutus elämäntyytyväisyyteen ja itsetuntoon nuorilla, joilla oli lukivaikeus tai ei ollut oppimisvaikeuksia. Vanhempien tuki lisäsi elämäntyytyväisyyttä kaikissa analyysissa mukana olleissa ryhmissä, kun taas itsetuntoon vanhempien tuki vaikutti ainoastaan niillä nuorilla, joilla ei ollut oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen perusteella erityisesti lukivaikeuden aiheuttamiin haasteisiin tulisi tarjota tukea lapsuuden lisäksi myös nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa. Tulosten valossa vahva itsetunto sekä sosiaalinen tuki voivat suojata oppimisvaikeuksien negatiivisilta vaikutuksilta, joten itsetunnon tukemiseen ja sosiaalisen tuen tarjoamiseen olisi syytä kiinnittää huomiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskouluikäisten kehityksellisen koordinaatiohäiriön pysyvyys ja sen yhteys oppimisvaikeuksiin ja koulutyöskentelytaitoihin
Kanerva, Anu; Terho, Mari (2010) -
Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
Hietala, Miina; Tikkanen, Inka (2022)Tutkimus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän Yliopiston Tarkkaavuus- ja lukipulmien päällekkäistyminen – taitoprofiilit ja aivotason mekanismit -tutkimusta. Tutkimuksessamme tarkastelemme dysleksian ... -
Oppimisvaikeudet ja prosessointinopeus : alaryhmien vertailu sukupuolittain prosessointinopeutta vaativissa kielellisissä ja ei-kielellisissä neuropsykologisissa testeissä
Hoffrén, Petra; Pöllänen, Eveliina (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko eri oppimisvaikeuden alaryhmiin (lukivaikeus [LV], matematiikan vaikeus [MV], tarkkaavuushäiriö [TH]) kuuluvien lasten suoritusajat ja virheiden lukumäärät sukupuolittain ... -
Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
Jakobsson, Tiina (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen ... -
Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
Leppänen, Ulla-Maija (2018)Tutkielman tavoitteena on tarkastella matematiikka-ahdistuksen ilmenemistä minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen kautta. Matematiikan oppimisen pulmien taustalla voi toimia matematiikka-ahdistus, jonka liikkeelle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.