Ohjaajien kokemuksia työstään maahanmuuttajanuorille suunnatussa avoimessa tukitoiminnassa : työn haasteet ja selviytymiskeinot
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten nuorten avoimen tukitoiminnan parissa työskentelevien ohjaajien kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan haasteista ja selviytymiskeinoista. Haastateltavat työskentelivät eri paikkakunnilla erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ ry:ssä. Tutkielman tarkoitus on tuottaa objektiivista tietoa EHJÄ ry:lle heidän toiminnastaan ja tutkimuksen tuloksia pyritään hyödyntämään laajemmin järjestön avoimen tukitoiminnan ohjaustyön kehittämiseen.
Avoimen tukitoiminta oli ollut käynnissä noin vuoden ensimmäisten haastattelujen aikaan. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää haasteiden tarkastelemisen avulla kehittämismahdollisuuksia sekä tutkia ohjaajien kokemuksia omassa työssään. Toiminnan kehittämisen lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin eroja toimipisteiden välillä sekä sen ajallista kehittymistä ensimmäisestä vuodesta kolmanteen toiminta vuoteen, jolloin toteutettiin toinen haastattelukierros.
Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisesti puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Ensimmäiset haastattelut toteutettiin kesä-heinäkuussa 2017 ja toinen haastattelukierros järjestettiin keväällä 2018. Toisen haastattelukierroksen tavoitteena oli syventää aiemmin saatuja tuloksia sekä tutkia kuluneen ajan vaikutusta ohjaajien kokemuksiin työstään. Haastateltavina oli ohjaajia jokaisesta avointa tukitoimintaa tarjoavasta toimipisteestä.
Aineiston analysoinnissa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia. Tutkimustulokset jaettiin neljään eri haasteeseen: ohjaajien oman työn, toimintaan osallistumisen, nuorten elämän sekä toiminnan ulkopuolisiin haasteisiin. Mainintoja sai usein toiminnan ennakoimattomuus, ohjaajien riittämättömyyden tunne, vaillinainen kielitaito, osallistujien rekrytoimiseen liittyvät ongelmat, nuorten epävarma tulevaisuus, sukupuolijakauma sekä ikärajat. Haastateltavat eivät nimenneet toiminnan ulkopuolisia tahoja tai yhteistyökumppaneita merkittäviksi haasteiksi. Haastatteluissa kävi ilmi, että ohjaajat kokivat työnsä haasteet vähäisiksi verrattuna onnistumisiin, ja ohjaajat myös kehittivät avointa tukitoimintaa haastattelujen välisenä aikana.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella
Valkola, Ella (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ... -
"Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä
Huusko, Saija (2014)”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ... -
Ohjaamisen haasteet lapsijohtoisessa tutkimusprojektissa : ohjaajan toiminta mahdollistamassa tai rajoittamassa lasten osallisuutta
Sinisilta, Niina (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsijohtoisen tutkimuksen ohjaamiseen liittyviä haasteita sekä sitä, miten ohjaaja toiminnallaan ja valinnoillaan mahdollistaa tai rajoittaa lasten osallisuutta. Tutkimuskohteena oli ...