Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorSaari, Linda
dc.date.accessioned2019-10-07T09:19:34Z
dc.date.available2019-10-07T09:19:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65745
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia alakoulun opettajilla on avoimen oppimistilan ääniympäristöstä sekä miten haastateltavat positioivat itsensä suhteessa avoimen oppimistilan ääniympäristöön. Pyrin tutkimuksellani ymmärtämään sekä tulkitsemaan haastateltavien kokemuksia avoimen oppimistilan ääniympäristöstä. Tutkimukseni ei pyri yleistämään saatuja tuloksia. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan koulutilojen kehitystä Suomessa sekä syvennytään myös tutkimuksen kannalta oleellisiin käsitteisiin ja teemoihin, kuten avoin oppimistila, avoin oppimisympäristö, opetussuunnitelma, akustiikka, ääniympäristö sekä äänimaisema. Tutkimus on fenomenologis-hermeneuttisella työotteella toteutettu laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimii seitsemän litteroitua haastattelua. Olen pyrkinyt ymmärtämään sekä tulkitsemaan aineistosta nousseita merkityskokonaisuuksia hermeneuttisen kehän prosessin avulla. Tutkimusta tehdessäni, olen pyrkinyt fenomenologiseen reduktioon, jotta omat ennakkoasenteeni eivät vaikuttaisi tutkimuksen kulkuun. Aineistosta nousi neljä keskeisintä merkityskokonaisuutta: äänimaiseman valtarakenteet, avoimen oppimistilan ääniympäristön haasteet, oppilas avoimen oppimistilan ääniympäristössä sekä toiveiden äänimaisema. Äänimaiseman valtarakenteet sisältävät myös kolme ääniympäristön hallintakeinoa, joita ovat pedagogiset, asenteelliset ja fyysiset hallintakeinot. Opettajat toivat kokemuksissaan esille avoimen oppimistilan ääniympäristön haasteellisuuden. Erityisesti haasteellisiksi koettiin pedagogisen oppimisympäristön kaventuminen, äänellisen yksityisyyden puute, erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden asema avoimessa oppimistiloissa sekä avoimien oppimistilojen ääniympäristön terveellisyys. Viisi seitsemästä haastateltavasta kertoi kuuloon liittyvistä ongelmista työtilan vaihduttua avoimeksi oppimistilaksi. Haastateltavat toivoivat avoimen oppimistilan ääniympäristöön muokattavuutta, jotta ääniympäristö tukisi oppimista, opettamista sekä hyvinvointia.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheravoin oppimistila
dc.subject.otheravoin oppimisympäristö
dc.subject.otheräänellinen yksityisyys
dc.titleModernin koulun äänimaisemat
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910074328
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomelu
dc.subject.ysoääniympäristö
dc.subject.ysoäänimaisema
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetustilat
dc.subject.ysotila
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot