University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Modernin koulun äänimaisemat

Thumbnail
View/Open
947.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saari, Linda
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia alakoulun opettajilla on avoimen oppimistilan ääniympäristöstä sekä miten haastateltavat positioivat itsensä suhteessa avoimen oppimistilan ääniympäristöön. Pyrin tutkimuksellani ymmärtämään sekä tulkitsemaan haastateltavien kokemuksia avoimen oppimistilan ääniympäristöstä. Tutkimukseni ei pyri yleistämään saatuja tuloksia. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan koulutilojen kehitystä Suomessa sekä syvennytään myös tutkimuksen kannalta oleellisiin käsitteisiin ja teemoihin, kuten avoin oppimistila, avoin oppimisympäristö, opetussuunnitelma, akustiikka, ääniympäristö sekä äänimaisema. Tutkimus on fenomenologis-hermeneuttisella työotteella toteutettu laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimii seitsemän litteroitua haastattelua. Olen pyrkinyt ymmärtämään sekä tulkitsemaan aineistosta nousseita merkityskokonaisuuksia hermeneuttisen kehän prosessin avulla. Tutkimusta tehdessäni, olen pyrkinyt fenomenologiseen reduktioon, jotta omat ennakkoasenteeni eivät vaikuttaisi tutkimuksen kulkuun. Aineistosta nousi neljä keskeisintä merkityskokonaisuutta: äänimaiseman valtarakenteet, avoimen oppimistilan ääniympäristön haasteet, oppilas avoimen oppimistilan ääniympäristössä sekä toiveiden äänimaisema. Äänimaiseman valtarakenteet sisältävät myös kolme ääniympäristön hallintakeinoa, joita ovat pedagogiset, asenteelliset ja fyysiset hallintakeinot. Opettajat toivat kokemuksissaan esille avoimen oppimistilan ääniympäristön haasteellisuuden. Erityisesti haasteellisiksi koettiin pedagogisen oppimisympäristön kaventuminen, äänellisen yksityisyyden puute, erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden asema avoimessa oppimistiloissa sekä avoimien oppimistilojen ääniympäristön terveellisyys. Viisi seitsemästä haastateltavasta kertoi kuuloon liittyvistä ongelmista työtilan vaihduttua avoimeksi oppimistilaksi. Haastateltavat toivoivat avoimen oppimistilan ääniympäristöön muokattavuutta, jotta ääniympäristö tukisi oppimista, opettamista sekä hyvinvointia. ...
Keywords
avoin oppimistila avoin oppimisympäristö äänellinen yksityisyys melu ääniympäristö äänimaisema oppimisympäristö opettajat opetustilat tila
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910074328

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta 

    Tiihonen, Essi; Aho, Petra (2020)
    Suomessa on käyty paljon keskustelua uusista kouluista ja niiden toimivuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää fyysisen esteettömyyden huomioimista uuden koulun suunnittelussa, koulun suunnittelu- ja ...
  • Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa : etnografinen tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta 

    Kattilakoski, Raija (University of Jyväskylä, 2018)
    The purpose of this ethnographic study was to describe and understand processes related to the formation of an operating culture when moving to new, open learning spaces. In this context, an open learning space is a ...
  • Työtapojen valinta ja niitä ohjaavat tekijät fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä ja perinteisessä suljetussa luokkatilassa 

    Tuppurainen, Laura; Tolvanen, Sanna (2019)
    Tutkimuksen tehtävä oli selvittää, mitä työtapoja opettajat valitsevat ja mitkä tekijät ohjaavat työtapojen valintaa fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä ja perinteisessä suljetussa luokkatilassa. Tutkimus on toteutettu ...
  • Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa 

    Lehtinen, Aija; Stenvall, Niina (2020)
    Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden ...
  • Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin 

    Hujanen, Pirita; Karvinen, Roosa (2015)
    Tutkimus selvittää tapaustutkimuksen keinoin millainen on oppilaiden mielestä viihtyisä oppimisympäristö. Tällä hetkellä koulut elävät murrosvaiheessa, jossa muutoksia tehdään uuden opetussuunnitelman näkökulmasta ja samalla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre