University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

“Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media

Thumbnail
View/Open
320.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Virtanen, Anssi
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Media, varsinkin digitaalisessa muodossaan on ollut jatkuvasti entistä suuremmassa roolissa ihmisten elämässä viimeisten vuosikymmenten aikana. Monimuotoisen median käyttö ja kulutus on jatkuvasti nousussa ja sitä dominoi, koko maailmassa ja myös Suomessa, englanninkielinen media. Englanninkielisen median saatavuuden ja määrän takia se on myös osana suomenkielisten nuorten jokapäiväistä elämää, minkä seurauksena englantia koulussa opiskelevilla koululaisilla on mahdollisuus oppia englantia mediankäytön avulla koulun ulkopuolellakin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten omia mielipiteitä ja näkemyksiä heidän englanninkielisen median kulutuksestaan ja mahdollisesta englannin oppimisesta median kautta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 61 suomalaista yhdeksäsluokkalaista. Kyselyssä kysyttiin yhdeksäsluokkalaisten mediankäytöstä: mitä mediaa he käyttivät ja kuinka paljon, mikä oli suosikkimedia ja miksi. Tämän lisäksi kyselyyn vastanneilta kysyttiin, kokivatko he oppineensa englantia mediankäytön avulla, minkä median avulla (elokuvat, musiikki jne.), ja mitä kielen osa-alueita he olivat mahdollisesti oppineet (esim. ääntäminen, kielioppi). Kyselyn vastaukset analysoitiin sekä laadullisin että määrällisin analyysimetodein. Tutkimuksen tuloksista voidaan vetää useita johtopäätöksiä. Kyselyn kaikki vastaajat kuluttivat englanninkielistä mediaa monia tunteja viikossa ja kokivat mediankäytön erittäin motivoivaksi tavaksi oppia englantia. Audiovisuaalinen media (esim. TV-sarjat, videot, elokuvat) koettiin parhaiksi tavoiksi oppia kieltä ja lisätä kielitaitoa. Kielitaidon kehityksessä ääntäminen ja sanasto nousivat esille vahvasti, minkä lisäksi varsinkin puhekielinen ja idiomaattinen sanasto koettiin lisääntyneen autenttisen materiaalin avulla. Autenttinen englanninkielinen media vaikuttaisi olevan arvokas työkalu sellaisen englannin opiskelijan elämässä, joka haluaa kielitaitonsa ja kompetenssinsa lähemmäs natiivin tasoa. ...
Keywords
extramural English learning via media out-of-school learning kielen oppiminen media englannin kieli sosiaalinen media mediankäyttö language learning English language social media media use
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910024300

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning 

    Rajala, Riku (2019)
    Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre