Viisauden haaste : metafilosofinen johdatus filosofiaan
Teos johdattaa filosofiaan metafilosofisesta perspektiivistä: tarkastelee filosofian tehtäviä ja merkitystä kulttuurin kokonaisuudessa. Metafilosofia lähtee liikkeelle inhimillisestä praksiksesta sen koko laajuudessa, arkielämästä ja arkiajattelusta aina tieteen ja taiteen avaamiin uusiin maailmoihin joiden kautta hahmotamme ja luomme todellisuutta. Filosofia on tästä näkökulmasta kulttuurin eri puolien (uskonto, tiede, taide, suhteemme luontoon) kriittistä itsereflektiota ja kehittyy elävässä kosketuksessa eri alojen ajankohtaisiin ongelmiin. Filosofia ei vain selitä maailmaa vaan pyrkii myös muuttamaan sitä. Esimerkiksi kirjassa esitelty ympäristöfilosofia tuo esiin, miten filosofia ottaa kantaa ajankohtaisiin ongelmiin. Toisaalta filosofisen ajattelun ydin on ikiaikaisessa itsensä tuntemisen ja viisauden (sofia) haasteessa joka kuvaa filosofisen ajattelun erityislaatua verrattuna esimerkiksi tieteisiin. Teos soveltuu yliopistolliseksi oppikirjaksi. FT Kari Väyrynen toimii filosofian yliopistolehtorina ja dosenttina Oulun yliopistossa. Hän opiskeli filosofiaa Jyväskylän yliopistossa 1974-80 ja valmistui siellä yhteiskuntatieteiden lisensiaatiksi 1983. Hän väitteli Oulussa 1992 ja on toiminut erilaisissa opetus- ja tutkimustehtävissä 1979 lähtien (Oulun ja Lapin yliopisto, Suomen Akatemia). Hänen keskeiset tutkimusalansa ovat filosofian historia (antiikki, Kant, Hegel), kasvatusfilosofia, historianfilosofia ja ympäristöfilosofia.
ISBN
978-951-39-7845-7ISSN Search the Publication Forum
1238-8025Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- SoPhi [154]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Filosofinen tarkastelu Sokrateen ja Tommaso Bencin filosofista rakkautta koskevista puheenvuoroista Platonin ja Marsilio Ficinon kirjoittamien tekstien pohjalta
Ollinen, Hannele (2020)Työssäni perehdytään kysymykseen: Mitä rakkaudella tarkoitetaan filosofiassa? Tarkoituksenani ei ole saada yksiselitteisiä vastauksia kysymykseen, vaan pikemmin luoda ajatuksellisia aihioita, joiden avulla voisimme ymmärtää, ... -
Henkilön käsite avaimena psykiatrian dialektiseen filosofiaan
Heinänen, Hannu (Suomen Filosofinen Yhdistys ry, 2018)Mitä henkilö on? Mitä psykiatria on? Dialektisessa filosofiassa nämä peruskäsitteet eivät jää annetuiksi, sellaisinaan pysyviksi, kuten eksaktit analyyttisen filosofian käsitteet usein jäävät, vaan tulevat ymmärretyiksi ... -
Kasvatus filosofiaan : tutkielma Matthew Lipmanin pedagogisesta ajattelusta
Heinonen, Ossi (2012)Tutkielma käsittelee lapsille suunnatun filosofian pioneerin Matthew Lipmanin pedagogista ajattelua. Tavoitteena on etsiä vastausta siihen, miksi Lipmanin mukaan filosofiaa tulisi opettaa lapsille kouluissa jo varhaisesta ... -
Iskut ja merkit : semiotiikkaa taistelutaitojen filosofiaan
Ylönen, Riku (2007) -
Filosofian paikattomuudesta : mitä filosofia ei ole ja mitä se (ehkä) voisi olla
Pihlström, Sami (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2014)