Populaation ominaispiirteiden huomioiminen digitaalisia elementtejä sisältävien palveluiden palvelumuotoilumenetelmissä
Palveluiden osuus markkinoilla kasvaa jatkuvasti. Palvelumuotoilu toimii työkaluna nykyaikaisten palveluiden suunnittelussa, sillä se vastaa suunnittelun uusiin haasteisiin, kuten teknologian vaikutukseen ja sen tehokkaaseen hyödyntämiseen palveluissa. Vaikka populaatiokohtaisten erojen vaikutus palveluille asetettaviin vaatimuksiin on noussut esiin tutkimuksessa, ei niitä kuitenkaan tarkastella palvelumuotoilun menetelmissä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tekijöitä teknologian huomioivat palvelumuotoilumenetelmät ottavat huomioon palvelun vaatimusmäärittelyssä, ja miten populaation ominaispiirteiden huomioiminen muuttaisi suunnittelussa esiin tulevia vaatimuksia ja odotuksia, joita palvelulle asetetaan. Tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena, jossa ensin selvitetään, mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan ja millaisia menetelmiä palvelumuotoilussa hyödynnetään. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten kulttuuritausta vaikuttaa asiakaskokemukseen ja palveluille asetettaviin vaatimuksiin, ja miten suunnittelussa huomioitavat tekijät muuttuvat, kun vaatimusmäärittelyssä huomioidaan asiakkaan kulttuuritausta. Tutkielmassa vertaillaan kahden design science-tutkimusmetodologian mukaisesti suunnitellun palvelumuotoilumenetelmän ja population targeted requirements acquisition -teorian huomioimia tekijöitä tulosten saamiseksi. Tulosten perusteella kulttuuritaustan huomioiminen tuottaa syvällisempää ymmärrystä palvelulle asetettavista vaatimuksista ja odotuksista tietyllä kulttuurialueella ja tuo siten selkeän lisän nykyisiin palvelumuotoilun menetelmiin.
...
The market share of services increases continuously and service design answers
to new challenges in design of services such as the effect and efficiency of technology. Even though the effect of populational differences to requirements and
expectations set on services has emerged in studies, those are not addressed in
service design methods. The aim of this thesis is to investigate, which factors
are acknowledged by technology-based service design methods and how taking
populations characteristics into account in those methods would chance the
emerging requirements and expectations during the design. This study is conducted as a literature review, in which the following will be investigated: what
does the term service design mean, what type of methods are used in service
design, how cultural background affects customer experience and expectations
set on a service, and how the factors acknowledged in the design process vary,
when cultural background is taken into account during requirements acquisition. In this thesis two methods, that were created following design science research methodology, will be compared against population targeted requirements acquisition theory, that acknowledges the role of cultural background
during requirements acquisition, based on the factors considered during the
design process in order to achieve the goal of this study. Based on the results
taking cultural background into account during design produces a deeper understanding of the expectations and requirements set on a service in a specific
cultural area and would therefore bring a clear addition to the current service
design methods.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisten palveluiden suunnittelu diginatiiveille
Huntington, Tiia (2022)1900-luvun loppupuolella alkanut digitaalinen mullistus on luonut diginatiivien sukupolven, joka on kasvanut modernin teknologian parissa. Teknologian käyttö on ollut heille tuttua jo nuoruuden kehitysvaiheessa, mikä ... -
Dualities of digital services : everyday digital services as positive and negative contributors to customer well-being
Kemppainen, Tiina; Paananen, Tiina Elina (Emerald, 2024)Purpose This study examines the dualities of digital services – that is, how customers’ favorite everyday digital services can positively and negatively contribute to their well-being. Thus, the study describes the meanings ... -
Julkisen hallinnon digitaaliset palvelut : kansalaisten palveluiden käyttöön vaikuttavat tekijät
Laukkanen, Laura (2024)Digitaalisten palveluiden kiihtynyt kasvu julkisen hallinnon puolella viime vuosien aikana on yksi seuraus digitalisaatiosta. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan julkisen hallinnon digitaalisia palveluita ja niiden ... -
Micro-Level Mechanisms to Support Value Co-Creation for Design of Digital Services
Tuunanen, Tuure; Lumivalo, Juuli; Vartiainen, Tero; Zhang, Yixin; Myers, Michael D. (SAGE Publications, 2023)This study identifies micro-level value co-creation mechanisms that support the design of digital services. As services are now becoming digital—or at least digitally enabled—how to design digital services that enable value ... -
Modular Service Design of Information Technology-Enabled Services
Tuunanen, Tuure; Salo, Markus; Li, Feng (SAGE Publications, 2023)The literature has proposed ways to modularize information-technology-enabled services (ITeS) with limited success. We argue that applying design principles (DPs) can address this gap and revitalize the service modularization ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.