Nykytaide oppimisen ympäristönä – Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta
The starting point of the study is the observation that the present conceptions of learning and the ways of describing it have a lot of in common with contempo-rary art and the language explaining and describing it. The study is looking to answer the question of how features and procedures of contemporary art can be described and concretised in such manner that its similarity to learning is dis-played. The study demonstrates that while the terminology used in the field of education is applied when discussing art, it does not end up defining, evaluat-ing, or valuing art per the aims of education. The study argues that the features associated with learning are naturally present in contemporary art. This prop-osition is supported by naturalistic and pragmatic notions of art. From the per-spective of learning the central features of contemporary art to be emphasised are diversity, eventness and the simultaneous existence of the familiar and the odd. The study creates broad models of thinking about contemporary art as a learning environment by utilising shared expertise. From the theoretical under-standing of art and learning as well as from the models of thinking a picture of contemporary art as a learning environment is formed, which is 1) playful but challenging, 2) connecting elements and is thus potentially meaningful, 3) con-currently communal and considerate of individuality, and 4) demanding and difficult to evaluate. Despite its difficulty or because of it, contemporary art, as a kind of pedagogy of detour, offers an environment to have dialogue with the world, means to embrace it and to learn.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-7848-8ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3574]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Afrikkalaisesta nykytaiteesta kirjoittamisen haasteet. Näyttelyluetteloiden risteävät diskurssit
Tiainen, Johanna; Lähdesmäki, Tuuli (Kulttuurintutkimuksen seura, 2015)Länsimaissa järjestetyt afrikkalaisen nykytaiteen näyttelyt ovat osoittautuneet monin tavoin ongelmalliseksi: purkavatko vai uusintavatko ne länsimaiden ja Afrikan välisiä koloniaalisia valtahierarkioita? Myös Suomessa ... -
Kymmenen kuvaa nykytaiteesta : taidekuva oppimisympäristön rakentajana
Lyytikäinen, Ulla (2011) -
Nykytaiteen museo Kiasman ARS17-näyttelyn verkkotaiteen kokoelma ARS17+ Online Art ja internet taiteen ympäristönä : ”Mitä tapahtuu taiteelle, kun se kohdataan museon sijaan netissä?”
Nurmesjärvi, Aino (2019)Tutkielmassa käsitellään Nykytaiteen museo Kiasman ARS17 Hello World! -näyttelyn yhteydessä lanseerattua verkkotaiteen kokoelmaa ARS17+ Online Art esimerkkinä siitä, miten museokokoelmiin voidaan hankkia internetissä ... -
Kaksikielinen varhaiskasvatus toisen kielen oppimisen ympäristönä
Mård-Miettinen, Karita; Hansell, Katri; Kvist, Maria (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This article addresses bilingual early childhood education and care (ECEC) as an environment for second language learning. Bilingual education is planned teaching of educational content in two (or more) languages in a ECEC ... -
Luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaiden tunteiden kohtaamisesta
Bom, Minna; Minkkinen, Mia (2009)