Kaksikielinen varhaiskasvatus toisen kielen oppimisen ympäristönä
Mård-Miettinen, K., Hansell, K., & Kvist, M. (2023). Kaksikielinen varhaiskasvatus toisen kielen oppimisen ympäristönä. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 141-162). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126171
Julkaistu sarjassa
AFinLA-teemaPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
This article addresses bilingual early childhood education and care (ECEC) as an environment for second language learning. Bilingual education is planned teaching of educational content in two (or more) languages in a ECEC unit or school. One of the languages is usually a new language (second language, target language) to the participating children. In Finland, bilingual education can be either large-scale (over 25% in the target language) or small-scale (under 25% in the target language). This article first discusses the concept of bilingual ECEC and how it is stipulated in the National ECEC Core Curriculum in Finland. It then reflects the characteristics of ECEC and bilingual ECEC, in particular, by addressing issues of operational culture, learning environment and language practices.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-77-9Kuuluu julkaisuun
Kielikoulutus mukana muutoksessaISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-6298Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/126171Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194657831
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet
Ullakonoja, Riikka; Dufva, Hannele (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Katsausartikkelissamme käsittelemme niitä seikkoja, jotka vaikuttavat toisen tai vieraan kielen ääntämisen oppimiseen. Yleisiä oppijaan liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi oppijan ikä ja hänen motivoituneisuutensa. Myös ... -
Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa
Palojärvi, Anu; Mård-Miettinen, Karita; Koivula, Merja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme,millainen käyttöteoria kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavalla eksperttiopettajalla on eri kielten käytöstä monikielisten lasten kanssatoimiessa. ... -
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018) -
Monikieliset lapset kaksikielisessä varhaiskasvatuksessa : käyttöteoria monikielisten lasten kielellisen huomioinnin edistäjänä
Palojärvi, Anu (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2024)Suomi monikielistyy hurjaa vauhtia. Esimerkiksi viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana vieraskielisten määrä Suomessa on kaksinkertaistunut (Tilastokeskus, 2023). Tämän myötä myös monikielisten lasten määrä varhaiskasvatuksessa ... -
Suomen eksistentiaalilause toisen kielen oppimisen polulla
Kajander, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.