Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautamies, Erja
dc.contributor.authorRuuska, Anu
dc.date.accessioned2019-09-18T07:45:36Z
dc.date.available2019-09-18T07:45:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65541
dc.description.abstractAhdistuneisuus on tunne-elämän häiriö, joka liian voimakkaana ja pitkäkestoisena aiheuttaa kokijalleen subjektiivista haittaa ja kärsimystä. Ahdistuneisuuden taustalla vaikuttavat niin psyykkiset kuin sosiaaliset tekijät. Ahdistuneisuutta esiintyy myös pienillä lapsilla ja tämä tulisi ottaa huomioon varhaiskasvatuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten näkemyksiä lasten ahdistuneisuudesta. Aineisto kerättiin haastatteluilla, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatteluiden vastaukset luokiteltiin kolmen teeman alle: lasten ahdistuneisuuden ilmenemien ja sen taustatekijät, lapsen pedagoginen tukeminen, sekä lapsen tukeminen moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lapsen ahdistuneisuutta on hankalaa tunnistaa ja se ilmenee pitkälti käytöksen sekä ulkoisen oirehdinnan kautta. Pääasiallisesti syiksi ahdistuneisuuden takana katsottiin olevan kotiolot, sekä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen laatu. Varhaiskasvatuksen arjessa ja pedagogiikassa tärkeimpänä tukikeinona mainittiin leikki. Moniammatillisen yhteistyön elementeistä tärkeimpinä pidettiin avoimia keskusteluvälejä niin muiden työntekijöiden kuin vanhempienkin kanssa. Lapsen kohtaamisessa arvostettiin yksilöllistä huomioimista ja kunnioittamista, sensitiivisyyttä ja aitoa välittämistä.fi
dc.format.extent52
dc.language.isofi
dc.subject.othermoniammatillinen yhteistyö
dc.titleLasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten näkemyksiä lasten ahdistuneisuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201909184190
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot