”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan opettajan itsereflektion ja informaalin oppimisen kuvauksia luokanopettajan blogikirjoituksissa. Tutkimuksessa sovelletaan narratiivista tutkimusotetta, analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Aineistona on Open viimeinen vuosi -niminen blogi. Blogitekstit muodostavat tarinallisen kokonaisuuden, jossa bloggaaja luotaa arkisten tuokiokuvien kautta kasvatusfilosofiaansa ja oppimiskäsitystään sekä luo katsauksen työuransa eri vaiheisiin valottaen samalla myös koululaitoksen muutosta viime vuosikymmeninä. Yksittäisen opetustilanteen kuvaileminen syvenee useissa teksteissä laajemman ilmiön pohdinnoiksi. Tällöin arkista työtä reflektoimalla tapahtuu informaalia oppimista, jossa työstetään opettajuuteen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia. Blogin kirjoittamisen voikin nähdä informaalisen oppimisen ja ammatillisen kasvun välineenä. Toisaalta bloggaaja työskenteli opettajana viimeistä vuottaan, joten kirjoitusprosessin voi mieltää myös jäähyväisinä työuralle ja eräänlaisen ammatillisen testamentin jättämisenä.
Blogin voi käsittää myös opettajayhteisön vertaismentoroinnin foorumina, jossa lukijoilla on mahdollisuus työstää omaa ammattitaitoaan toisen opettajan reflektioprosessia seuraamalla. Kirjoittaja näyttäytyy tällöin kehittäjäopettajana, joka jakaa kokemuksiaan ja osaamistaan toisille sekä nostaa työhön liittyviä haasteita ja niiden mahdollisia ratkaisuja keskustelun piiriin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luovan kirjoittamisen yhteisöistä tukea opettajien ammatilliseen kehittymiseen
Martin, Anne (Finra ry, 2023)Artikkeli käsittelee opettajien ammatillisen kehittymisen tukemista luovan kirjoittamisen keinoin. Opettajan asiantuntijaksi kasvua ja ammatillista kehittymistä käsitellään kokonaisvaltaisena prosessina, johon kuuluvat ... -
Luova kirjoittaminen opettajan ammatillisen kehittymisen välineenä
Martin, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Korona opettajan osaamisen haastajana
Warinowski, Anu; Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Itsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle
Körkkö, Minna; Ketonen, Laura (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Reflektio on keskeinen opettajan oppimisen edesauttaja. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on havaintomme, että opettajankoulutuksessa reflektiota tarkastellaan usein pelkkänä ammatillisen kehittymisen välineenä, jonka avulla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.