dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.author | Vuohelainen, Elina | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T05:30:04Z | |
dc.date.available | 2019-09-16T05:30:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65515 | |
dc.description.abstract | Varhaiskasvatuksen keskeinen tehtävä on lasten hyvinvoinnin edistäminen. Varhaiskasvatusmuotona vuorohoito on lisääntynyt, koska yhä useamman lapsen vanhempi tekee työssään epätyypillistä työaikaa. Tässä pro gradu tutkielmassani tarkastelen lasten hyvinvointia vuorohoidossa. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat ovat lasten mielestä yhteydessä heidän hyvinvointiinsa vuorohoidossa ja mitä merkityksiä lapset antavat päiväkodin sosiaalisille suhteille hyvinvoinnin näkökulmasta. Tämä tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Keräsin aineiston syksyllä 2018 haastattelemalla kolmeatoista 4-6-vuotiasta lasta. Haastattelut toteutettiin ympärivuorokautista varhaiskasvatusta tarjoava vuoropäiväkodissa. Analysoin aineiston käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. Tulosten perusteella lasten hyvinvointia päiväkodissa edistivät tavallisesta arjesta poikkeavat tapahtumat, leikkiminen ja luova tekeminen. Lasten hyvinvointia heikensivät taas kiusaaminen ja ristiriidat, oma vointi ja mieliala sekä lepo ja nukkuminen vuorohoidossa. Lasten vertaissuhteille annetut merkitykset hyvinvoinnin näkökulmasta olivat kavereiden läsnäolo ja kavereiden kanssa leikkiminen. Aikuisille annettuja merkityksiä olivat: järjestyksen ylläpitäjä, huolenpitäjä, lasten ja aikuisten välinen myönteinen vuorovaikutus. Tuloksista perusteella vertaissuhteet ovat lapsille hyvin merkityksellisiä hyvinvoinnin kannalta vuorohoidossa | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | ”Niin tai sit voi olla ihan, että ei oo kaveria” : lasten hyvinvointi vuoropäiväkodissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201909164161 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vertaissuhteet | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |