dc.contributor.advisor | Liukkonen, Jarmo | |
dc.contributor.author | Mattila, Salli | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T05:08:21Z | |
dc.date.available | 2019-09-16T05:08:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65513 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia
liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat
yleisesti koululiikunnasta; onko se tykätty vai vihattu oppiaine? Tutkimuksen tarkoituksena
oli perehtyä liikuntatuntiviihtyvyyttä käsittelevään ilmiöön lähemmin ja luoda kokonaiskuvaa
oppilaiden kokemusmaailmasta.
Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoidun teemahaastattelun
avulla keväällä 2019. Haastatteluun osallistui viisitoista 8.-9. luokan oppilasta kahdelta eri
koululta ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina oppituntien aikana. Tutkimusaineisto
on analysoitu aineistolähtöisesti fenomenologisen lähestymistavan mukaan.
Tutkimuksen tulosten mukaan merkittävimmiksi liikuntatuntiviihtyvyyteen yhteydessä oleviin
tekijöiksi nousi viisi pääteemaa: liikunnanopettaja, liikuntaryhmä, oppituntien sisällöt,
kokemus pätevyydestä sekä vaikutusmahdollisuudet. Oppilaiden kokemuksien mukaan
liikuntatunneilla viihtymiseen vaikuttivat muun muassa tasaiset joukkuejaot, mieluisat lajit,
joukkuepelit, hyvät välineet ja hyvät liikuntapaikat, oma osaaminen, ryhmähenki ja
ryhmäläisten kannustaminen, hauskuus, omat sekä ryhmän vaikutusmahdollisuudet, opettajan
persoona sekä opettajan tasapuolinen kohtelu, auttaminen ja kannustaminen.
Tulokset osoittivat koululiikunnan olevan nuorten keskuudessa pidetty oppiaine, riippuen siitä
miten oppilaiden kuvaamat pääteemat toteutuvat tunneilla. Tutkimustuloksista selviää myös
mitä yläkouluikäiset pitävät liikuntatuntien tärkeimpänä tehtävänä. Tutkimustuloksia voidaan
hyödyntää liikunnanopettajien koulutuksessa sekä oppiaineen yleisten tavoitteiden ja
sisältöjen kehittämisessä. | fi |
dc.description.abstract | The aim of my thesis was to study the enjoyment of physical education (PE) classes and the
impacts of the said enjoyment based on the experiences and thoughts of students in secondary
school. Additionally, I researched what students in secondary school think about PE in
general; is it a loved or hated subject in school? The aim of my study was to familiarise
myself closely to the phenomenon of PE class enjoyability and develop an understanding on
the pupils` experiences.
The thesis was conducted with qualitative research methods by constructing semi-structured
thematic interviews in spring 2019. There were 15 participants, from 8th and 9th grade from
two different schools. The interviews were conducted as one-to-one interviews during PE
classes. The research material was analysed by utilising phenomenological methods.
The results showed five main themes as the most significant factors impacting PE class
enjoyment; the PE teacher, the PE group, topics of the classes, the students' ability to affect
topics of their classes and the students trust in their teachers' qualifications. Other factors that
impact the enjoyability of a PE classes were; even division of skills between teams, enjoyable
sports, team sports, good equipment, good places for classes, own skillset, team spirit and
encouragement from others, fun, ability to affect the class as a group and on your own,
personality of the teacher and equal treatment from the teacher, helping and cheering others.
The results suggest that PE is liked among youth regardless of how the previous main themes
are present in classes. The results also exhibit what the students deem to be the main purpose
of PE classes. These results can be used in training of PE teachers and in developing the
overall goals and contents of PE as a subject. | en |
dc.format.extent | 97 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikuntatunti | |
dc.subject.other | liikuntamotivaatio | |
dc.title | Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201909164159 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | itsemäärääminen | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | viihtyvyys | |
dc.subject.yso | tavoiteorientaatio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |