Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorMäki, Nella
dc.contributor.authorVihelä, Elina
dc.date.accessioned2019-09-13T06:29:18Z
dc.date.available2019-09-13T06:29:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65509
dc.description.abstractKolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien käsitteiden ja sisällön määrä kasvaa alkuopetukseen nähden. Murtoluvun käsite on yksi näistä opetettavista asioista. Tämän tutkielman tarkoituksena on vertailla murtolukukäsitteen opetusta kolmessa eri kolmannen luokan matematiikan oppikirjassa. Aineistona käytettiin kolmea matematiikan kolmannen luokan oppikirjaa, joista kaksi on matematiikan opetuksessa yleisesti käytettyjä kirjoja (Kymppi 3 kevät ja Tuhattaituri 3b) sekä yhtä unkarilaiseen Varga-Neményi –opetusmenetelmään perustuvaa kolmannen luokan matematiikan oppikirjaa (Matematiikkaa 3b). Tutkielman teoriaosuudessa kuvataan tutkimuksen taustatekijöitä, kuten oppikirjan roolia matematiikan opetuksessa sekä oppimiskäsitystä. Lisäksi teoriassa kuvataan matemaattisten taitojen kehitystä ja käsitteen opettamista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymysten pohjalta syntyi kolme pääkategoriaa ja niitä täydentämään kolme alakategoriaa, jotka kirjattiin taulukoiksi. Syntyneet taulukot tiivistettiin käsiteluokiksi, jotka kirjoitettiin auki tulososiossa. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että perinteisten oppikirjojen opetustapa on pääosin määritelmälähtöistä. Varga-Neményi -opetusmenetelmään perustuvassa oppikirjassa opetustapa puolestaan oli realistinen ja ongelmalähtöinen. Vaikka matematiikan opetuksessa käytettäisiin tässä tutkielmassa mukana olleita, yleisesti käytössä olevia oppikirjoja, voi opettaja omilla ratkaisuillaan muuttaa matematiikan opetustapaa realistiseen ja ongelmalähtöiseen suuntaan.fi
dc.format.extent100
dc.language.isofi
dc.subject.othermurtolukukäsite
dc.subject.otheroppikirjavertailu
dc.subject.otheropetustapa
dc.title"Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201909134152
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomurtoluvut
dc.subject.ysomatemaattiset taidot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record