Valmistavan ensimmäisen luokan oppilaan lukujonotaidot
dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Greijus, Pia | |
dc.contributor.author | Linna-Horn, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2019-09-04T12:32:54Z | |
dc.date.available | 2019-09-04T12:32:54Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65422 | |
dc.description.abstract | Maahanmuuttajien määrä kasvaa Suomessa vuosittain, joka näkyy maahanmuuttajaoppilaiden kasvuna perusopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistavan luokan vasta maahan tulleiden oppilaiden lukujonotaitoja sekä valmistavan luokan oppilaita opettavien opettajien näkemyksiä oppilaidensa lukujonotaidoista. Tutkimuksen tutkimusote on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto muodostui kolmen valmistavan luokan opettajan ja laajaalaisen erityisopettajan lomakehaastatteluista sekä alkukartoituksesta yhdeksälle valmistavan luokan oppilaalle. Kolmen kuukauden jälkeen suoritettiin samoille valmistavan luokan opettajille ja laaja-alaiselle erityisopettajalle yksilöhaastattelut. Haastatteluiden lisäksi toteutettiin seurantakartoitus samoille valmistavan luokan oppilaille. Haastatteluaineisto litteroitiin, teemoitettiin ja analysoitiin. Valmistavan luokan oppilaiden kartoitustuloksia verrattiin toisiinsa keskiarvon ja keskihajonnan avulla. Opettajien näkemykset ja kartoituksien tulokset osoittivat valmistavan luokan oppilaiden lukujonotaidot vaihteleviksi. Valmistavan luokan oppilaiden lukujonotaidot kehittyivät kartoitusten välillä. Tutkimustulosten perusteella voidaankin todeta, että valmistavan luokan oppilaiden matematiikan opetuksessa tulisi käyttää toiminnallisia ja konkreettisia menetelmiä. Erityisen tärkeää olisi huomioida suomen kielen taidon kehittyminen sekä valmistavan luokan oppilaan oman kulttuurin merkitys. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | maahanmuuttajaoppilas | |
dc.subject.other | lukujonotaidot | |
dc.title | Valmistavan ensimmäisen luokan oppilaan lukujonotaidot | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201909044025 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | valmistava opetus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Pro gradu -tutkielmat [29740]