dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Juntunen, Roosa | |
dc.date.accessioned | 2019-08-26T05:36:33Z | |
dc.date.available | 2019-08-26T05:36:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65296 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia 5.-luokkalaisten fyysistä aktiivisuutta subjektiivisin sekä objektiivisin menetelmin. Lisäksi tutkimus selvittää subjektiivisten ja objektiivisten mittaustulosten suhdetta toisiinsa.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisin menetelmin. Aineisto on kerätty kolmessa eri osassa joulukuun 2017 ja maaliskuun 2018 välillä. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty subjektiivisiin menetelmiin kuuluvaa kyselylomaketta sekä objektiivisiin menetelmiin kuuluvaa aktiivisuusranneketta. Ensimmäiset kyselylomakkeet ovat kerätty joulukuussa 2017 ja mittausjakso toteutettiin maaliskuussa 2018. Toisen kerran otos vastasi kyselylomakkeisiin maaliskuussa 2018 mittausjakson jälkeen. Otokseen kuului 43 5.-luokkalaista oppilasta. Aineistoja on analysoitu frekvenssin, keskiarvon sekä hajonnan perusteella.
Tutkimuksen tulos oli, että oppilaiden subjektiivinen kokemus fyysisen aktiivisuuden kertymisestä oli keskimäärin 2-3 h päivässä. Objektiiviset mittaustulokset aktiivisuusrannekkeella näyttivät, että oppilaille kertyy keskimäärin 1h 55min fyysistä aktiivisuutta päivittäin. Fyysinen aktiivisuus jakautui epätasaisesti arkipäivien ja viikonloppujen välillä. Oppilaiden subjektiivisissa kokemuksissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia mittausjakson jälkeen.
Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaiden arkipäivät sisältävät riittävästi fyysistä aktiivisuutta. Fyysistä aktiivisuutta tulisi saada lisättyä viikonlopuille ja vapaa-ajalle. Erilaisten teknologioiden mahdollisuutta liikunnan edistäjänä tulee pohtia lisää, sillä suuri syy paikallaan vietettyyn aikaan ovat lasten harrastusten muuttuminen istuvammaksi ja ruudun äärellä tapahtuviksi. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | aktiivisuusranneke | |
dc.subject.other | fyysisen aktiivisuuden suositukset | |
dc.subject.other | subjektiiviset menetelmät | |
dc.subject.other | objektiiviset menetelmät | |
dc.title | 5.-luokkalaisten fyysinen aktiivisuus subjektiivisin ja objektiivisin menetelmin tarkasteltuna | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201908263896 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | liikkumattomuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |