Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorJuntunen, Roosa
dc.date.accessioned2019-08-26T05:36:33Z
dc.date.available2019-08-26T05:36:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65296
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia 5.-luokkalaisten fyysistä aktiivisuutta subjektiivisin sekä objektiivisin menetelmin. Lisäksi tutkimus selvittää subjektiivisten ja objektiivisten mittaustulosten suhdetta toisiinsa. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisin menetelmin. Aineisto on kerätty kolmessa eri osassa joulukuun 2017 ja maaliskuun 2018 välillä. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty subjektiivisiin menetelmiin kuuluvaa kyselylomaketta sekä objektiivisiin menetelmiin kuuluvaa aktiivisuusranneketta. Ensimmäiset kyselylomakkeet ovat kerätty joulukuussa 2017 ja mittausjakso toteutettiin maaliskuussa 2018. Toisen kerran otos vastasi kyselylomakkeisiin maaliskuussa 2018 mittausjakson jälkeen. Otokseen kuului 43 5.-luokkalaista oppilasta. Aineistoja on analysoitu frekvenssin, keskiarvon sekä hajonnan perusteella. Tutkimuksen tulos oli, että oppilaiden subjektiivinen kokemus fyysisen aktiivisuuden kertymisestä oli keskimäärin 2-3 h päivässä. Objektiiviset mittaustulokset aktiivisuusrannekkeella näyttivät, että oppilaille kertyy keskimäärin 1h 55min fyysistä aktiivisuutta päivittäin. Fyysinen aktiivisuus jakautui epätasaisesti arkipäivien ja viikonloppujen välillä. Oppilaiden subjektiivisissa kokemuksissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia mittausjakson jälkeen. Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaiden arkipäivät sisältävät riittävästi fyysistä aktiivisuutta. Fyysistä aktiivisuutta tulisi saada lisättyä viikonlopuille ja vapaa-ajalle. Erilaisten teknologioiden mahdollisuutta liikunnan edistäjänä tulee pohtia lisää, sillä suuri syy paikallaan vietettyyn aikaan ovat lasten harrastusten muuttuminen istuvammaksi ja ruudun äärellä tapahtuviksi.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheraktiivisuusranneke
dc.subject.otherfyysisen aktiivisuuden suositukset
dc.subject.othersubjektiiviset menetelmät
dc.subject.otherobjektiiviset menetelmät
dc.title5.-luokkalaisten fyysinen aktiivisuus subjektiivisin ja objektiivisin menetelmin tarkasteltuna
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201908263896
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoliikkumattomuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot