Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä
Ojala, S., Välisaari, J., & Lundell, J. (2019). Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä. LUMAT-B, 4(1), 1-18. https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131
Published in
LUMAT-BDate
2019Copyright
© The Authors, 2019.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden (N = 25) näkemyksiä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla ja tutkimusaineisto analysoitiin sekä tilastollisen analyysin että aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella auktoriteetti liitettiin osaksi opettajan persoonaa ja asiantuntijuutta. Osaltaan auktoriteetin katsottiin tarkoittavan myös vuorovaikutussuhdetta, jossa opettajalla on oppilasta enemmän valtaa. Auktoriteetin koettiin muodostuvan vuorovaikutussuhteessa, jossa merkittäviä tekijöitä olivat opettajan luonne, hyvä aineenhallinta, ryhmänhallintataidot ja opettajan asema. Auktoriteetin kehittämisessä oleellista oli puolestaan ammattitaidon kehittäminen ja opettajapersoonan vahvistaminen. Oppilaat näyttivät arvostavan asiantuntevaa, järjestystä ylläpitävää ja mukavaa opettajaa. This research focuses on students’ (N=25) views about science teacher authority, how it forms and how it can be developed. This research is based on hermeneutic phenomenological approach. A research questionnaire was employed to collect the data including both closed and open questions. The analysis of the collected data employed both statistical as well grounded theory approaches. Based on the research data acquired, the students’ view that teacher’s authority is formed in a collaborative relationship, where the character of the teacher, content knowledge, mastering of group dynamics and status of the teacher are important. Also, in order to develop authority in the classroom, development of context-based skills and teacher personality are favoured. Students appreciate a teacher as an authority when the teacher shows skills in the topic taught, is one who keeps order in the class and still appears nice towards the students.
Publisher
Valtakunnallinen LUMA-keskusISSN Search the Publication Forum
2489-2572Keywords
Original source
https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/32433516
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Education and CultureFunding program(s)
UniversitiesLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin
Kortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2022)Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt ... -
Teacher orchestration of classroom interaction in science : exploring dialogic and authoritative passages in whole-class discussions
Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Viiri, Jouni; Nieminen, Pasi; Jokiranta, Kaisa; Hiltunen, Jenna (Taylor & Francis, 2019)Whereas science is fundamentally a result of a dialogic debate, the authoritative approach has been conceived of as a fundamental part of school science. Dialogic interactions encompass the mutual appreciation of different ... -
”Tää nyt ei menny ihan niinku Strömsössä” - kun tilapäisestä tulee uusi normaali : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus opettajien työskentelystä väistöolosuhteissa
Lehtinen, Pauliina; Koponen, Liisa (2019)Opetus väistöolosuhteissa ovat yhä suurempi ongelma sisäilmaongelmien yleistyessä. Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajien kokemuksia väistöolosuhteissa työskentelystä ja heidän arjestaan väistötiloissa. Tutkimuksen ...