Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorOjala, Saija
dc.contributor.authorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorLundell, Jan
dc.date.accessioned2019-08-23T11:31:05Z
dc.date.available2019-08-23T11:31:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationOjala, S., Välisaari, J., & Lundell, J. (2019). Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä. <i>LUMAT-B</i>, <i>4</i>(1), 1-18. <a href="https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131" target="_blank">https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131</a>
dc.identifier.otherCONVID_32433516
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65288
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden (N = 25) näkemyksiä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla ja tutkimusaineisto analysoitiin sekä tilastollisen analyysin että aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella auktoriteetti liitettiin osaksi opettajan persoonaa ja asiantuntijuutta. Osaltaan auktoriteetin katsottiin tarkoittavan myös vuorovaikutussuhdetta, jossa opettajalla on oppilasta enemmän valtaa. Auktoriteetin koettiin muodostuvan vuorovaikutussuhteessa, jossa merkittäviä tekijöitä olivat opettajan luonne, hyvä aineenhallinta, ryhmänhallintataidot ja opettajan asema. Auktoriteetin kehittämisessä oleellista oli puolestaan ammattitaidon kehittäminen ja opettajapersoonan vahvistaminen. Oppilaat näyttivät arvostavan asiantuntevaa, järjestystä ylläpitävää ja mukavaa opettajaa.fi
dc.description.abstractThis research focuses on students’ (N=25) views about science teacher authority, how it forms and how it can be developed. This research is based on hermeneutic phenomenological approach. A research questionnaire was employed to collect the data including both closed and open questions. The analysis of the collected data employed both statistical as well grounded theory approaches. Based on the research data acquired, the students’ view that teacher’s authority is formed in a collaborative relationship, where the character of the teacher, content knowledge, mastering of group dynamics and status of the teacher are important. Also, in order to develop authority in the classroom, development of context-based skills and teacher personality are favoured. Students appreciate a teacher as an authority when the teacher shows skills in the topic taught, is one who keeps order in the class and still appears nice towards the students.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherValtakunnallinen LUMA-keskus
dc.relation.ispartofseriesLUMAT-B
dc.relation.urihttps://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherauktoriteetti
dc.subject.otheropettajuus
dc.subject.otherluonnontieteiden opettajat
dc.subject.otherfenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
dc.subject.otherauthority
dc.subject.otherteachership
dc.subject.otherscience teacher
dc.subject.otherhermeneutic phenomenological research
dc.subject.othergrounded theory
dc.titleOppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201908233889
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange1-18
dc.relation.issn2489-2572
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume4
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© The Authors, 2019.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber
dc.subject.ysoauktoriteetti
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.subject.ysogrounded theory
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12600
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1050
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8790
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6227
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7740
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramUniversitiesen
jyx.fundingprogramYliopistotfi
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0