Teachers' perceptions of the adaptation of immigrant children within the Finnish education system
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kuluneiden vuosien aikana myös suomalaiset peruskoulut ovat saaneet huomata lisääntyneen maahanmuuton vaikutukset luokissaan. Onkin tärkeää tarkkailla miten opettajat sekä koulujärjestelmä vaikuttaa maahanmuuttajalasten sopeutumiseen, sekä mitä sopeutumistavoitteita koulujärjestelmällä saattaa olla näitä lapsia varten. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä peruskouluopettajaa ja analysoitiin käyttämällä Qualitative Content Analysis -menetelmää.
Aineisto paljastaa, että opettajien odotuksia liittyen maahanmuuttajalasten sopeutumiseen ei voida yhdistää suosittuihin kulttuurisen sopeutumisteorioihin merkitsevällä tavalla. Haastateltavien lausunnot näyttävät vastustavan assimilaatiota, jota korostetaan Kimin (2017) teoriassa, kuten myös Gibsonin (1995) teorian käsitystä, että koulujärjestelmät odottavat maahanmuuttajalasten assimiloituvan uuteen kulttuuriin. Aineisto antaa ymmärtää, että opettajat tukevat integraatiota sekä monikulttuurisuutta, minkä vuoksi on mahdollista yhdistää aineiston tulokset Berryn (1997) teoriaan. Haastateltavat ilmaisivat myös essentialistisia käsityksiä kulttuurista, samoin kuin tässä tutkimuksessa käsitellyt sopeutumisteoriat.
Valtaosa haastateltavista olivat sitä mieltä, että opettajien rooli maahanmuuttajalasten sopeutumisprosessissa on suuri. Haastateltavat huomauttivat, että vaikka ikätovereillakin voi olla suuri vaikutus tässä prosessissa, opettajien vastuulla on varmistaa, että koulu on turvallinen paikka kaikille oppilaille, sekä korjata ikätovereiden rasistisia asenteita.
Aineisto paljastaa monia menetelmiä, joita opettajat voivat käyttää vaikuttaakseen maahanmuuttajalasten sopeutumisprosessiin. Haastateltavat korostivat opettajakoulutuksen, maahanmuuttajalasten kielenopetuksen, valmistavan opetuksen, integraatiotuntien, yleisen oppilaiden tukemisen sekä monikulttuurisuuden tukemisen tärkeyttä.
Tämän tutkimuksen löydöksien perusteella ehdotan, että monikulttuurista opetusta sekä koulujärjestelmää muutettaisiin niin, että pyrittäisiin välttämään essentialistista käsitystä kulttuurista, jotta voitaisiin tarjota paremmat olosuhteet kaikille oppilaille, taustasta riippumatta.
...
During the past few years Finnish schools have experienced the effects of increased immigration within their classrooms. It is important to examine how teachers and the education system affects the adaptation of immigrant children and what adaptation goals the education system holds for these children. Data was gathered by interviewing five comprehensive school teachers, and the transcripts of these interviews were analyzed using Qualitative Content Analysis.
The data reveals that teachers’ expectations regarding the adaptation of immigrant children in the education system cannot be connected to popular adaptation theories in a meaningful way. Statements made by interviewees seem to oppose assimilationist notions of cross-cultural adaptation theory, as well as the suggestion by additive acculturation theory that education systems expect immigrant children to assimilate to a new culture. The data suggests that teachers support integration and multiculturality, which allows for a connection to be made to the acculturation strategies. The data also shows that interviewees hold quite essentialist views of culture, similar to most adaptation theories discussed in this study.
The majority of the interviewees agreed that teachers play a great role in the adaptation process of immigrant children. Teachers found that although peers can play a big role in this process as well, it is the teachers’ responsibility to ensure the school is a safe place for all students and to correct racist attitudes of peers.
The data reveals multiple methods teachers could use to affect the adaptation process of immigrant children. Interviewees highlighted the importance of teacher training, language education for immigrant students, preparatory education, integration among peers, support, and the promotion of multiculturality within the school.
Based on the findings of this study, I suggest that the education system and multicultural training should steer away from providing an essentialist understanding of culture in order to better accommodate students of all backgrounds and avoid othering immigrant students.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers’ Perceptions of the Cultural Capital of Children and Families with Immigrant Backgrounds in Early Childhood Education
Lavanti, Lassi; Harju-Luukkainen, Heidi; Kuusisto, Arniika (MDPI AG, 2023)Finnish society has become increasingly diverse relatively recently, notably during the past few decades. This paper explores the perceptions of early childhood education and care (ECEC) teachers (n = 11) about the cultural ... -
Immigrant integration and policy framework : an analysis on the impact of integration policies of immigrants within Finland and their economic influence within the welfare state
Mwacharo, Salome Safo (2018)The purpose of this thesis is to find out how the implementation of immigrant integration policies have affected immigrants and whether in turn, this has had an effect within the Finnish economic sector. This paper ... -
Experiencing Cultural Contact at Work : An Exploration of Immigrants’ Perceptions of Work in Finland
Välipakka, Hannele; Zeng, Cheng; Lahti, Malgorzata; Croucher, Stephen (Peter Lang, 2016) -
Finland-based immigrants’ perceptions of the benefits from arts in cultural adaptation
Lehtelä, Emilia (2019)Tutkimus käsittelee aktiivisesti taiteiden parissa Suomessa toimivien maahanmuuttajien kirjallisia haastattelutuloksia. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää heidän mielipiteitään omasta taiteiden ja sopeutumisen välisestä ...