dc.contributor.author | Perälä, Maarit | |
dc.contributor.author | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Eklund, Kenneth | |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T09:58:25Z | |
dc.date.available | 2019-08-14T09:58:25Z | |
dc.date.issued | 2018 | fi |
dc.identifier.citation | Perälä, M., Torppa, M., & Eklund, K. (2018). Lukivaikeuden kehitykselliset alaryhmät ja niiden vertailu kognitiivisissa taidoissa sekä toimintatavoissa. <em>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</em>, 28 (4), 17-33. | fi |
dc.identifier.other | TUTKAID_81783 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65238 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lukivaikeuden pysyvyyttä toiselta luokalta kahdeksannelle luokalle
suomalaisessa pitkittäisaineistossa. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka auttavat eri
ikäisten lasten lukivaikeuden varhaisessa tunnistamisessa, sekä tekijöitä, jotka tukevat lukutaidon
kehitystä. Tunnistimme kolme erilaista lukivaikeusryhmää: pysyvä, kompensoituva ja myöhään
ilmenevä lukivaikeus. Lukivaikeusryhmät erosivat varhaisten kognitiivisten taitojen lisäksi tehtävää
välttävässä käyttäytymisessä, lukuharrastuneisuudessa ja kotitehtäviin käytetyssä ajassa. Koska osalla
lapsista lukemisen vaikeuden havaittiin ilmenevän vasta alkuopetuksen jälkeen, on tärkeää, että
lukutaidon kehitystä seurataan myös ensimmäisten luokkien jälkeen. Kognitiivisten taitojen arvioinnin
avulla on hankala tunnistaa lapsia, joilla on riski peruslukutaidon omaksuttuaan vielä jäädä jälkeen
lukutaidon kehityksessä ja joille saattaa ilmaantua vaikeuksia lukusujuvuudessa vasta alaluokkien
jälkeen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | lukihäiriöt | fi |
dc.subject.other | lukutaito | fi |
dc.subject.other | kognitiiviset taidot | fi |
dc.title | Lukivaikeuden kehitykselliset alaryhmät ja niiden vertailu kognitiivisissa taidoissa sekä toimintatavoissa | fi |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201908143823 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2019-08-14T06:15:16Z | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 17-33 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 28 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2018 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |