dc.contributor.author | Janhunen, Salla | |
dc.date.accessioned | 2019-08-07T05:55:00Z | |
dc.date.available | 2019-08-07T05:55:00Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65203 | |
dc.description.abstract | Tämä maisterintutkielma käsittelee omaelämäkerrallisuutta ja päähenkilölle muodostuvia identiteettejä teoksessa JHT – Musta lammas. Teoksen päähenkilö on Jare Tiihonen, joka tunnetaan paremmin rap-artisti Cheekinä. Teos kertoo Tiihosen elämästä lapsuudesta Cheekin uran loppumiseen asti.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu eri teorioista, kuten omaelämäkertatutkimuksista ja identiteettiä käsittelevistä teorioista. Tutkin, mitä omaelämäkerran konventioita teoksessa toistetaan ja mitä varioidaan ja miten ne vaikuttavat päähenkilön identiteetteihin. Analysoin teoksen omaelämäkerrallisuutta esimerkiksi tekijyyden, paratekstien ja tunnustuksellisuuden näkökulmasta. Vertaan Tiihosen identiteettikuvia taiteilijoihin sekä rap-artisteihin liitettyihin stereotypioihin. Sivuan myös teoksen transmediaalisuutta ja intertekstuaalisuutta sekä niiden vaikutusta Tiihosen identiteetteihin.
Teos on vahvasti omaelämäkerrallinen, vaikka teos on Mikko Aaltosen kirjoittama. Omaelämäkertoihin liittyvä tunnustuksellisuus ilmenee teoksessa naissuhteiden, mielenterveysongelmien, väkivaltaisuuden ja pikkurikosten tunnustamisena sekä oman elämän tarkoituksen pohdintana. JHT – Musta lammas toistaa myyttiä taiteilijasta uhrautuvana ja väärinymmärrettynä henkilönä. Herkän taiteilijuuden lisäksi teoksesta nousevat esiin myös hiphop-artisteihin liittyvät stereotypiat, kuten aitouden, maskuliinisuuden ja yhteisöllisyyden korostaminen. Hiphopiin liittyy vahvasti megalomaanisuus, jota teoksen historialliset ja uskonnolliset viittaukset korostavat. | fi |
dc.format.extent | 72 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | ”Tämä taide syntyy totuudesta, eletystä elämästä” : omaelämäkerrallisuus ja identiteettien rakentuminen JHT – Musta lammas –teoksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201908073772 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 304 | |
dc.subject.yso | hip hop | |
dc.subject.yso | rap | |
dc.subject.yso | omaelämäkerrallisuus | |
dc.subject.yso | taiteilijuus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |