"Siksi, että osaan" : tilaushistorioiden tekijöiden kirjoittajaidentiteetit ja identiteettien rakentuminen
Maisterintutkielmassani tutkin suomalaisten tilaushistorioita kirjoittaneiden henkilöiden kirjoittajaidentiteettiä ja näiden identiteettien rakentumista. Tutkimukseni aineisto on hankittu sähköisellä kyselyllä, johon kutsuttiin noin 80 vastaajaa Suomen tietokirjailijat ry:n kautta sekä suoraan sähköpostikutsuilla omien kontaktieni avulla. Kyselyyn vastasi 39 henkilöä.
Kysely koostui sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kysymyksistä. Kysymysten avulla kartoitettiin ensin vastaajien taustaa (ikä, sukupuoli, koulutus, työelämä) ja sitten heidän omia kokemuksiaan tilaushistorioiden kirjoittamisesta.
Vastausten analysointiin olen käyttänyt niin sanottua grounded theory -lähestymistapaa. Tässä analysoinnin tavassa teoria nousee itse aineistosta ja tutkijan on jatkuvasti verrattava analyysiprosessissa syntyvää teoriaa aineistoon. Vastausten pohjalta olen muodostanut neljä erilaista kirjoittajaidentiteettiä tilaushistoriankirjoittajille. Ne ovat nimeltään 1) alalle hakeutuneet ammattilaiset, 2) alalle ajautuneet osa-aikakirjoittajat, 3) vapaa-ajan ja eläkeiän kirjoittajaharrastajat sekä 4) kirjoittavat historianrakastajat. Nämä neljä kirjoittajaidentiteettiä ovat ajassa ja elämäntilanteessa muuttuvia ja liikkuvia, eivätkä ne kuvaa sellaisenaan ketään vastaajista ihmisinä. Ne liittyvät vain heidän työhönsä (tai harrastukseensa) tilaushistorioiden parissa.
Ensimmäisessä luvussa kerron tilaushistorioista tutkimuksen kohteena ja kirjallisuuden lajina. Toisessa luvussa kerron kirjailijatutkimuksen historiasta sekä tietokirjallisuuden tutkimuksesta laajemmin. Kolmannessa luvussa keskityn aineistoon sekä sen analyysiin rinnakkain. Neljännessä luvussa kerron rakentamistani neljästä kirjoittajaidentiteetistä. Viides eli päätäntöluku kokoaa yhteen aineiston tärkeimmän annin.
Tilaushistorioiden kirjoittajien työskentelyä ei ole aiemmin tutkittu. Tutkielmani pohjalta voidaan todeta, että tilaushistorioiden kirjoittajilla on erilaisia lähestymistapoja työhönsä ja he myös aktiivisesti tekivät vastauksissaan eroa erilaisten historiankirjoittajien välillä. Alan sisällä on hierarkioita, joista vastaajat ovat tietoisia.
...
Muu nimeke
Tilaushistorioiden tekijöiden kirjoittajaidentiteetit ja identiteettien rakentuminenMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
Jokinen, Marika (2016)TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
”Tämä taide syntyy totuudesta, eletystä elämästä” : omaelämäkerrallisuus ja identiteettien rakentuminen JHT – Musta lammas –teoksessa
Janhunen, Salla (2019)Tämä maisterintutkielma käsittelee omaelämäkerrallisuutta ja päähenkilölle muodostuvia identiteettejä teoksessa JHT – Musta lammas. Teoksen päähenkilö on Jare Tiihonen, joka tunnetaan paremmin rap-artisti Cheekinä. Teos ... -
Yleisavain tulkintojen moniin oviin : otsikot lukijan ja tekijöiden tulkitsemina periteksteinä Pasi Ilmari Jääskeläisen tuotannossa
Kukkonen, Noora (2015)Tutkielma keskittyy teosten nimiin periteksteinä eli lukemista ohjaavina aputeksteinä katsoen niitä koelukijan, kirjailijan ja kustannustoimittajan näkökulmista. Tutkielman tavoite on selvittää tapoja, joilla eri toimijat ... -
Kielten käyttö ja oppiminen aikuisten maahanmuuttajien integroitumisen ja identiteettien rakennusaineina
Tarnanen, Mirja; Rynkänen, Tatjana; Pöyhönen, Sari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article examines the role of languages and language learning when adult migrants are narrating their integration and construction of identities in the new country, in particular, in work and professional communities, ... -
Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
Hautala, Pauli (2012)Tutkimuksessa identiteettien diskursseista äidinkielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju tarkastellaan sitä, miten ja millaisin diskurssein erilaiset identiteetit esitetään oppikirjasarjassa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.