Outsourcing a sales task, not the entire function : outcome determinants
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Outsourcing a sales task instead of an entire sales function has gained popularity among companies operating in B2B markets. Sales operates right in the customer interface which makes it a critical business function to outsource. However, prospecting as a sales task requires little firm related expertise and more technological related one, which makes it attractive to firms to outsource. Current research in outsourcing outcome determinants has a considerable gap in terms of a timely phenomenon of a sales task outsourcing. This study utilizes a framework, created by Lacity et al. (2016), that concerns outsourcing outcome determinants when outsourcing an entire business function and expands the current knowledge by exploring such outsourcing outcome determinants in prospecting outsourcing. Further, the study explores possible risks in prospecting outsourcing and ways to avoid such. The study was conducted as a qualitative single case study for which eight client-side informants and two provider-side experts were interviewed. The main findings of the study emphasize the importance of communication, client understanding, and trust when aiming for successful prospecting outsourcing. A significant amount of the findings are parallel to the current knowledge in business function outsourcing. However, the study also revealsfourdeterminantsthat are new to prior research and seem to affect prospecting outsourcing success: customer understanding, proactivity, a client-specific communication, and provider-specific communication.
...
Yksittäisten myyntiprosessiin liittyvien tehtävien ulkoistaminen on yleistynyt B2Bmarkkinoilla toimivien yritysten keskuudessa. Sen sijaan, että yritykset ulkoistaisivat
koko myyntiprosessin, yhä useampi yritys ulkoistaa yksittäisen myyntiprosessiin
liittyvän tehtävän. Myynti toimii yrityksen asiakasrajapinnassa, joka tekee siitä kriittisen
kohteen ulkoistamiselle. Prospektointi vaatii vähän yrityskohtaista asiantuntijuutta
keskittyen enemmän tekniseen ja prosessikohtaiseen asiantuntijuuteen, joka tekee siitä
houkuttelevan ulkoistamiskohteen. Nykytutkimus liittyen ulkoistamisen lopputulemiin
vaikuttaviin tekijöihin ei kata tällaista ajankohtaista yksittäisen myyntitehtävän
ulkoistamista.
Tämä tutkimus hyödyntää olemassa olevaa tutkimusmallia (Lacity et al. 2016),
joka keskittyy ulkoistamisen lopputulemiin vaikuttaviin tekijöihin koskien kokonaisen
prosessin ulkoistamista, ja laajentaa nykytietämystä selvittäen kyseisiä tekijöitä koskien
yksittäisen myyntitehtävän, prospektoinnin, ulkoistamista. Tämän lisäksi, tutkimus
selvittää, millaisia riskejä tällaiseen ulkoistamiseen voi liittyä ja voidaanko niiltä välttyä,
mikäli niiden olemassaolo tiedostetaan. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena
tarkastellen yksittäistä prospektoinnin ulkoistamista tarjoavaa yritystä. Tutkimukseen
haastateltiin kahdeksaa yrityksen asiakasta ja kahta asiantuntijaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tärkeimpiä tekijöitä prospektoinnin
ulkoistamisen onnistumisessa ovat kommunikointi, asiakasymmärrys ja luottamus.
Suurin osa löydöksistä ovat yhdensuuntaisia olemassa olevan tutkimuksen kanssa, joka
on keskittynyt kokonaisen prosessin ulkoistamiseen. Tutkimus paljastaa kuitenkin myös
täysin uusia tekijöitä mukaan lukien asiakasymmärrys, proaktiivisuus ja asiakas- sekä
palveluntarjoaja kohtainen kommunikoinnin osaaminen ja hallitseminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vietnam as an emerging software outsourcing destination for Finnish outsourcers
Kuivanen, Linh (2008) -
Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
Lahti, Josefiina (2019)Viime vuosina yritykset ovat alkaneet hyödyntää teknologiaa osana myyntityötään, mutta edelleen osa myyjistä toteuttaa myyntityötä ilman merkittävää teknologian käyttöä. Eri organisaatioiden ja yksittäisten myyjien välille ... -
Value creation through digital value-based selling activities
Tiainen, Petra (2023)Paine digitalisaatioon haastaa personoituja ratkaisuja tarjoavia B2B-yrityksiä. Vaikka yhä useampi B2B-asiakas suosii ostamista verkossa, hybridiratkaisuita tarjoavien B2B-yritysten katsotaan yhä olevan digitaalisen siirtymän ... -
Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
Möttönen, Veera (2023)Sosiaalinen myynti on suhteellisen tuore käsitteenä, mutta siitä löytyy aiempia tutkimuksia ja teorioita. Tämä tutkimus tarkastelee sosiaalista myyntiä kiinteistön välitysalalla. Sosiaalista myyntiä kiinteistönvälitysalalla ...