Languagised Repertoires : How Fictional Languages Have Real Effects
Ruuska, K. (2019). Languagised Repertoires : How Fictional Languages Have Real Effects. In J. Jaspers, & M. Madsen (Eds.), Critical Perspectives on Linguistic Fixity and Fluidity : Languagised Lives (pp. 53-75). Routledge. Routledge Critical Studies in Multilingualism. https://doi.org/10.4324/9780429469312-3
Julkaistu sarjassa
Routledge Critical Studies in MultilingualismTekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© 2019 Taylor & Francis
It is now widely acknowledged in a range of linguistic disciplines that ‘languages’ are sociohistorical constructs rather than ontologically real entities. While this insight has contributed in important ways to challenging the monolingual bias in linguistics, a simplistic dismissal of the notion of ‘languages’ is unhelpful when trying to explain its status and function as a sociocultural, metalinguistic construct. This chapter draws on insights from linguistic anthropology as well as usage-based perspectives on language learning to argue that language use always involves an evaluative dimension linked with sociocultural conventions, and that it is such language use that forms the basis of language learning. It is suggested that sociocultural contexts with a strong discursive orientation to ‘languages’ result in ‘languagised’ individual repertoires that mediate the kind of multilingual language use speakers engage in. The theoretical discussion is illustrated by examples from an interview study with highly proficient adult speakers of Finnish as a second language.
...
Julkaisija
RoutledgeEmojulkaisun ISBN
978-1-138-60297-7Kuuluu julkaisuun
Critical Perspectives on Linguistic Fixity and Fluidity : Languagised LivesAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/32163194
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This research was supported in part by a personal grant from Kone Foundation.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Do concepts and methods have ethics?
Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020) -
Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
Lehtimäki, Hanna (2019)Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ... -
Kísérlet egy összehasonlító vizsgálatra : a nyelvi tájkép dél-szlovákiai, székelyföldi és kárpátaljai falvakban
Laihonen, Petteri; István, Csernicskó (MTA TK Kisebbségkutató Intézet, 2017)A tanulmány hat falu nyelvi tájképének általános jellemzését adja, és az eredményeket összehasonlítja egyrészt egymással, másrészt korábbi, az általános nyelvi helyzetet összefoglaló munkákkal. Egy-egy olyan dél-szlovákiai, ... -
Heteroglossic and multimodal resources in use : participation across spaces of identification in a Christian lifestyle sports community
Peuronen, Saija (University of Jyväskylä, 2017)This dissertation examines how members of one particular youth community, Christian lifestyle sports enthusiasts in Finland, use language and other semiotic resources to construct participation in their community of ... -
"Me ollaan mukana tässä experimentissä" : lingvististiska resurser och språkpraktiker i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors
Kolu, Jaana (University of Jyväskylä, 2017)The thesis explores bilingual adolescents’ language use, linguistic resources, and language practices in interaction at three junior high schools in Haparanda, a Swedish town on the country’s northeastern border with ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.