Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vähittäiskaupan alan yksi suurista muutoksista on ollut kaupan merkkien
ilmestyminen valikoimaan ja niiden voimakas maailmanlaajuinen kasvu.
Suurimmat syyt niiden kasvussa ovat olleet muutokset kulutustottumuksissa,
kaupan merkkien hinnat ja hyödyt sekä kasvanut kilpailu. Samaan aikaan kaupan
merkkien koettu laatu on myös parantunut.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä kaupan merkkien
koettu laatu on muodostunut ja verrata havaintoja valmistajan merkkiin. Koettu
laatu muodostuu tuotteen sisäisten ja ulkoisten ominaisuuksien
yhteisvaikutuksesta ja tavoitteena on havaita, miten nämä ominaisuudet
vaikuttavat kaupan merkin ja brändituotteen kohdalla. Kaupan merkin koetun
laadun muodostumista ymmärtämällä pystymme paremmin ymmärtämään niiden
maailmanlaajuista kasvua.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisesti kyselylomakkeen ja koeasetelman
avulla. Tutkimukseen osallistuneet jaettiin neljään ryhmään, joissa maistatettiin
tutkimuksessa käytettyjä goudajuustoja kyselylomakkeen avulla. Tuotteen
maistatusta manipuloitiin, jolloin maistettavan tuotteen sisäisiä ja ulkoisia
ominaisuuksia muutetiin jokaisen ryhmän kohdalla.
Tutkimuksessa selvisi, että koettu laatu tuotteiden kohdalla muodostui
vahvasti tuotteen sisäisten ominaisuuksien kautta. Ulkoisilla ominaisuuksilla
pystyttiin lievästi ohjaamaan arviota koetusta laadusta, mutta lopulta tuotteen
maku ja rakenne hallitsivat kokonaisarviota. Kaupan merkin sisäiset ominaisuudet
koettiin brändituotetta paremmiksi, mutta ulkoisia ominaisuuksia ei. Koska koettu
laatu muodostui vahvasti sisäisten ominaisuuksien pohjalta, ei ulkoisten
ominaisuuksien heikkoudella ollut merkittävää vaikutusta.
Tutkimuksen kautta havaittiin myös, että koetulla laadulla on ollut vahva
merkitys kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen syntymisessä, mikä
vahvistaa koetun laadun merkitystä yrityksen menestyksen rakentajana. Tämän
tutkimuksen avulla pystyttiin tarkemmin ymmärtämään, mitä ominaisuuksia tässä
tuoteryhmässä kannattaisi parantaa, jotta kuluttajan ostoaikomus tuotetta kohtaan
nousisi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden koetun terveyden ja psykologisen turvallisuuden yhteys
Poltinora-Salonen, Anni (2022)Sosiaali- ja terveysala on suuri työllistäjä Suomessa ja sen sisällä toimii paljon eri ammattiryhmiä. Psykologinen turvallisuus sote-alalla, etenkin uskallus ottaa asioita puheeksi ja toimia yhteisössä tiiminä, on jo ... -
Sykevälivaihteluun perustuvan hyvinvointivalmennuksen vaikuttavuus fysiologisesti mitattuun hyvinvointiin sekä koetun stressin määrään
Vesala, Miro (2020)Sykevälivaihteluun perustuvan valmennuksen hyödyntämisestä on saatu lupaavia tuloksia niin urheilijoiden suorituskyvyn kuin tavallisten ihmisten hyvinvoinnin parantamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ... -
Fyysisen toimintakyvyn ja koetun terveyden yhteys elämäntyytyväisyyteen ikääntyneillä henkilöillä
Neittaanmäki, Jenni (2018)Tarkoituksena oli selvittää, onko fyysisellä toimintakyvyllä ja koetulla terveydellä yhteyttä elämäntyytyväisyyteen ja katoaako fyysisen toimintakyvyn yhteys elämäntyytyväisyyteen, kun koettua terveyttä tarkastellaan ... -
Itsepalveluteknologian laadun vaikutus asiakkaan sitoutuneisuuteen ja brändin uudelleenkäyttöaikeeseen
Majava, Joonas (2023)Pro gradu -tutkielma käsitteli itsepalveluteknologian laadun vaikutusta kuluttajakäyttäytymisen osa-alueisiin, joista tarkasteltavaksi valikoituivat asiakkaan sitoutuneisuus brändiin sekä brändin uudelleenkäyttöaie. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.