University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä

Thumbnail
View/Open
1022. Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Helistekangas, Matias
Date
2019
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vähittäiskaupan alan yksi suurista muutoksista on ollut kaupan merkkien ilmestyminen valikoimaan ja niiden voimakas maailmanlaajuinen kasvu. Suurimmat syyt niiden kasvussa ovat olleet muutokset kulutustottumuksissa, kaupan merkkien hinnat ja hyödyt sekä kasvanut kilpailu. Samaan aikaan kaupan merkkien koettu laatu on myös parantunut. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä kaupan merkkien koettu laatu on muodostunut ja verrata havaintoja valmistajan merkkiin. Koettu laatu muodostuu tuotteen sisäisten ja ulkoisten ominaisuuksien yhteisvaikutuksesta ja tavoitteena on havaita, miten nämä ominaisuudet vaikuttavat kaupan merkin ja brändituotteen kohdalla. Kaupan merkin koetun laadun muodostumista ymmärtämällä pystymme paremmin ymmärtämään niiden maailmanlaajuista kasvua. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisesti kyselylomakkeen ja koeasetelman avulla. Tutkimukseen osallistuneet jaettiin neljään ryhmään, joissa maistatettiin tutkimuksessa käytettyjä goudajuustoja kyselylomakkeen avulla. Tuotteen maistatusta manipuloitiin, jolloin maistettavan tuotteen sisäisiä ja ulkoisia ominaisuuksia muutetiin jokaisen ryhmän kohdalla. Tutkimuksessa selvisi, että koettu laatu tuotteiden kohdalla muodostui vahvasti tuotteen sisäisten ominaisuuksien kautta. Ulkoisilla ominaisuuksilla pystyttiin lievästi ohjaamaan arviota koetusta laadusta, mutta lopulta tuotteen maku ja rakenne hallitsivat kokonaisarviota. Kaupan merkin sisäiset ominaisuudet koettiin brändituotetta paremmiksi, mutta ulkoisia ominaisuuksia ei. Koska koettu laatu muodostui vahvasti sisäisten ominaisuuksien pohjalta, ei ulkoisten ominaisuuksien heikkoudella ollut merkittävää vaikutusta. Tutkimuksen kautta havaittiin myös, että koetulla laadulla on ollut vahva merkitys kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen syntymisessä, mikä vahvistaa koetun laadun merkitystä yrityksen menestyksen rakentajana. Tämän tutkimuksen avulla pystyttiin tarkemmin ymmärtämään, mitä ominaisuuksia tässä tuoteryhmässä kannattaisi parantaa, jotta kuluttajan ostoaikomus tuotetta kohtaan nousisi. ...
Keywords
koettu laatu laatu brändit kaupan omat tuotemerkit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907293687

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Fyysisen aktiivisuuden, koetun motivaatioilmaston, koetun fyysisen pätevyyden ja koululiikunnan arvostuksen erot 5. ja 7. luokkalaisilla 

    Kuuluvainen, Veera (2016)
    Kuuluvainen, V. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, koetun motivaatioilmaston, koetun fyysisen pätevyyden ja koululiikunnan arvostuksen erot 5. ja 7. luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan ...
  • Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa 

    Honkala, Petra (2016)
    Honkala, P. 2016. KENEN KOULU? Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 66 sivua. Tutkimuksen ...
  • Oppilaiden koetun autonomian yhteys koettuun pätevyyteen ja viihtymiseen liikuntatunneilla 

    Lamminsivu, Paavo (2019)
    Pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka oppilaat kokevat osallisuuden tunteensa liikuntatunnilla ja miten se on yhteydessä oppilaiden viihtyvyyteen ja koettuun pätevyyteen liikuntatunneilla. Aiempien ...
  • Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen 

    Tolvanen, Paula (2010)
    Kilpailuedun saavuttaminen käy yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sillä yritysten välinen kilpailu on entistä kovempaa, ja kilpailijoiden suuri määrä tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lisäksi asiakkaista on ...
  • Koetun liikunnallisen pätevyyden yhteys nuorten fyysiseen aktiivisuuteen 

    Mäkinen, Teea (2020)
    Fyysinen aktiivisuus vähenee merkittävästi nuoruudessa. Vain kolmasosa 9–15-vuotiaista suomalaislapsista ja -nuorista liikkuu liikuntasuositusten mukaisesti. Fyysinen aktiivisuus on yhteydessä lukuisiin terveysvaikutuksiin. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre