Actor engagement as a base for value co-creation in service ecosystem : case study of future electricity demand-side response service for households
This thesis focuses on exploring the value co-creation in the future electricity
demand-side response (DSR) service for households. DSR service is implemented as a cloud service, where high-power home appliances are switched off, if
there are consumption overload in the power grid and the flexibility is needed.
The service is necessary, especially when the use of electric cars increases. As
electricity consumption is expected to increase, it creates challenges for electricity network capacity. Increased production in the near future, as well as moving
towards more carbon-neutral production mode, will increase the challenges for
the adequacy of electricity. With this service, it is possible to equalize the consumption of electricity with periods of household consumption.
However, it is challenging to get households into this DSR service. This
opened the possibility of exploring further how users can be engaged to the
service. The problem was solved through the operator's commitment, exploring
the factors that affected the use of the service. The study was carried out as a
qualitative case study, which dealt with the future electricity market and its
DSR service. The data was collected through interviews (= 24), utilizing a special Laddering technique. From the responses the graphical thematic maps were
created describing the most important things the respondents experienced. The
data included the attributes, consequences and values with relationships between them. Respondents felt that the most important features related to the
user’s opportunity to participate in the service, the availability of the service
and the production of a common good through the service. The most important
value factors were own and others well-being, the economy and the well-being
of the environment.
As a base theory for this study, actor engagement, value co-creation and
value co-destruction were found most suitable. Based on this framework built
on the theory, a solution was developed for the research problem. Also, the
possibility to value co-destruction in this context was presented. Describing the
service ecosystem helped to understand the field of action, thus creating a com-
prehensive description of the phenomenon.
...
Tämä tutkielma keskittyy tutkimaan arvon yhteisluontia tulevaisuuden kotitalouksille suunnatussa sähkön kysyntäjoustopalvelussa. Sähkön kysyntäjoustopalvelu toteutetaan pilvipalveluna, jossa kodin suuritehoisimmat laitteet kytketään tarvittaessa poispäältä saaden näin sähköverkkoon lisää joustoa. Palvelun
katsotaan olevan tarpeellinen etenkin silloin kun sähköautoilu lisääntyy, sillä
kulutuksen kasvaessa, luo se myös sähköverkon kapasiteetille omat haasteensa.
Joustamattoman tuotannon lisääntyminen lähitulevaisuudessa sekä siirtyminen
kohti hiilineutraalimpaa tuotantotapaa, lisää haasteita sähköenergian riittävyydelle. Tämän palvelun avulla pystytään tasaamaan sähkönkulutusta aikajaksoilta, jolloin kulutuspiikkejä tapahtuu, kotitalouksien avulla.
Haasteelliseksi kuitenkin koetaan kotitalouksien saaminen sähkön kysyntäjoustopalvelun piiriin. Tämä avasi mahdollisuuden tutkia tarkemmin, kuinka
käyttäjät saadaan sitoutettua palveluun. Ongelmaa ryhdyttiin selvittämään
toimijan sitoumuksen kautta, selvittäen tekijöitä, jotka vaikuttivat eniten palvelun käyttöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tapauksena käsiteltiin tulevaisuuden sähkömarkkinoita ja sen luomaa kysyntäjoustopalvelua. Aineistoa kerättiin haastatteluiden (=24) kautta, hyödyntäen
erityistä Laddering-tekniikkaa. Aineistoista muodostettiin teemakarttoja, joilla
kuvattiin vastaajien tärkeimmäksi kokemia asioita, niiden ominaisuuksia, myötävaikutuksia ja arvotekijöitä sekä näiden välisiä suhteita. Tärkeimmiksi asioik-
si uuden palvelun käyttöön liittyen vastaajat kokivat käyttäjän mahdollisuuden
osallistua palveluun, palvelun saatavuus sekä yhteisen hyvän tuottaminen pal-
velun avulla. Tärkeimmiksi arvotekijöiksi nousivat hyvinvointi, talous sekä
ympäristön hyvinvointi.
Tutkimuksen taustalla käytettiin apuna teoriaa toimijoiden sitouttamisesta,
arvon yhteisluonnista sekä arvon tuhoutumisesta. Näiden teorioiden pohjalta
rakennetun viitekehyksen perusteella laadittiin ratkaisu tutkimusongelmaan.
Samalla pohdittiin mahdollisuutta arvon tuhoutumiselle kyseisessä kontekstissa. Palveluekosysteemin kuvaaminen auttoi ymmärtämään vallitsevaa toimintakenttää luoden näin kokonaisvaltaisen kuvauksen kyseisestä ilmiöstä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Impact of value co-creation and co-destruction for digital consumer services : a case study on activity tracking solutions
Raatikainen, Pasi (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan nykyistä markkinoiden tilannetta, jossa digitaalisen palvelut ovat muodostuneet merkittäväksi, ja merkitykseltään yhä kasvavaksi tuoteryhmäksi. Uusia digitaalisia sovelluksia, jotka hyödyntävät ... -
Information Technology–Supported value Co-Creation and Co-Destruction via social interaction and resource integration in service systems
Li, Mengcheng; Tuunanen, Tuure (Elsevier BV, 2022)The paper develops a conceptual framework to study the constructs of information technology (IT)-supported value co-creation and co-destruction through shared processes of social interaction and resource integration as ... -
Effects of educational selling in knowledge-intensive business services (KIBS) : value co-creation and co-destruction approach
Kalliomaa, Anna (2023)Palveluiden kysyntä ja tarjonta on kasvanut huomattavasti yritysten välisessä liiketoiminnassa. Lähes kaikki organisaatiot ostavat jossain vaiheessa palveluita ulkoiselta palveluntarjoajalta. Usein palvelut osana liiketoimintaa ... -
Actors’ Dynamic Value Co-creation and Co-destruction Behavior in Service Systems : A Structured Literature Review
Li, Mengcheng; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2020)This paper investigates resource integration and social interaction as the two core processes of value co-creation and co-destruction in a service system. We applied a structured literature review as our research methodology ... -
Value co-creation and co-destruction in identity and access management service platform : case study
Krats, Henri (2021)Pro gradu tutkielmassa tutkittiin arvon yhteisluontia ja yhteistuhoutumista identiteetin ja pääsynhallinnan palvelualustassa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena identiteetin ja pääsynhallinnan palvelualustan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.