Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorRauhala , Veera
dc.contributor.authorUusitalo, Annika
dc.date.accessioned2019-06-27T11:38:19Z
dc.date.available2019-06-27T11:38:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64887
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat käsittävät oppilaslähtöisyyden käsitteen sekä sitä, miten he kokevat sen toteuttamisen työssään. Tutkimuksen toinen tehtävä oli selvittää sitä, kuinka oppilaat kokevat oppilaslähtöisyyden toteutuvan koulussa. Tutkimus on otteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin kahdessa osassa. Syksyllä 2016 tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa ja syksyllä 2018 42 5.–6.-luokkalaista oppilasta. Aineistonkeruun menetelmänä toimi luokanopettajille puolistrukturoitu teemahaastattelu ja oppilaille avoin kyselylomake. Luokanopettajat korostivat yksilöllisyyttä ja oppilaan aktiivista toimijuutta selittäessään oppilaslähtöisyyden käsitettä, ja oppilaslähtöisyyttä toteutettiin yksilöimällä opetusta sekä osallistamalla oppilaita opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi he kokivat oppilaslähtöisen opetuksen vaikuttavan merkittävästi opettajan rooliin. Oppilaiden kokemukset oppilaslähtöisyyden toteutumisesta olivat myönteiset. Käytännön esimerkkeinä nousivat opettajan hyväksyntä ja arvostaminen, sekä mahdollisuus edetä omaan tahtiin, työskentely ryhmätöissä, äänestäminen, erilaiset vastuutehtävät sekä valinnaisuus oppimisympäristössä. Tulosten perusteella opettajat kokivat oppilaslähtöisyyden toteuttamisen koulussa haasteelliseksi, mutta oppilaiden kokemuksissa oppilaslähtöisyys pääosin toteutuu. Tutkimus antaa tietoa oppilaslähtöisyyden toteutuksesta käytännössä sekä herättää pohdintaa opettajien nostamista haasteista sen toteutumiselle.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheroppilaslähtöisyys
dc.subject.otheroppilaslähtöinen pedagogiikka
dc.titleLuokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906273490
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright