Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia työssä oppimisen ja toimijuuden käytänteitä itsenäisessä myyntityössä esiintyy, ja mitkä tekijät resursoivat ja rajoittavat itsenäistä myyntityötä tekevien myyjien työssä oppimista. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälainen toimijuus tukee heidän työssä oppimistaan. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta samassa organisaatiossa työskentelevää itsenäistä myyntityötä tekevää myyjää. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin käyttäen temaattista aineiston analyysiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan itsenäisessä myyntityössä työn luonteesta huolimatta opitaan pikemminkin yhdessä vuorovaikutuksessa kollegoiden, esimiehen ja asiakkaiden kanssa kuin yksin. Yksilöllisistä oppimisen tavoista itsensä haastamista pidettiin tärkeimpänä oppimisen keinona. Verkkomateriaaleja pidettiin pikemminkin hätävarana kuin päivittäisenä oppimisen työkaluna. Toimijuuden osalta vaikutusmahdollisuudet työssä sekä työkäytänteiden kehittämismahdollisuudet nähtiin hyvinä, eivätkä haastateltavat kokeneet joutuvansa toimimaan henkilökohtaisten arvojensa vastaisesti missään tilanteissa. Muutostilanteisiin kaikki osallistujat kokivat sopeutuvansa hyvin.
Työssä oppimista ja toimijuutta resursoivista tekijöistä sisäinen halu oppia ja kehittyä sekä työilmapiiri esiintyivät tärkeimpinä haastateltavien puheissa. Rajoittavina tekijöinä nähtiin taas työtä hidastavat prosessit, tarkkaan asetetut raamit työlle sekä työnteon ohjaaminen itsenäisempään suuntaan. Aktiivinen toiminta ja osallistuminen nähtiin työkäytänteiden kehittämisen ohella työssä oppimista tukevana toimijuutena.
Työssä oppimisen ja toimijuuden käytänteiden sekä työssä oppimista tukevan toimijuuden osalta tutkimuksen tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa. Ainoa lisäys edeltäviin tutkimustuloksiin oli, että tässä tutkimuksessa myös asiakkaiden toiminta nähtiin toimijuutta ja työssä oppimista rajoittavana tekijänä, joka voidaan osaltaan selittää tutkimuskontekstilla. Mielenkiintoinen tutkimustulos oli myös se, että kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat sopeutuvansa muutostilanteisiin hyvin, joka voi osaltaan selittyä tutkittavien nuorella iällä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatillinen toimijuus työelämän muutosvirrassa.
Vähäsantanen, Katja (Kansanvalistusseura, 2014)Työorganisaatioilta ja työntekijöiltä edellytetään jatkuvaa kehittymistä nykyajan työelämässä. Jatkuvan uudistamisen tuoksinnassa on oleellista pohtia ja tutkia, miten kehittäminen voi tapahtua kestävällä tavalla tukien ... -
Ammatillisen identiteetin rakentuminen puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden kokemana : "en mä ainakaan siivoomaan lähde kun mä saan tehdä sitä kotonakii"
Mielonen, Anne (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen koulutuksen aikaisissa konteksteissa. Toisena tutkimuskysymyksenä ... -
Agentic perspective on fostering work-related learning
Vähäsantanen, Katja; Paloniemi, Susanna; Hökkä, Päivi; Eteläpelto, Anneli (Taylor & Francis, 2017)Despite the increased recognition of the role that professional agency plays in work-related learning, little is known about what supports it. Based on current theoretical notions, the first purpose of this paper is to ... -
Professional identity in changing workplaces : Why it matters, when it becomes emotionally imbued, and how to support its agentic negotiations
Vähäsantanen, Katja (Springer International Publishing, 2022)This chapter addresses professional identity in the workplace. The relevance of the topic derives from current trends in working life, in which constant changes require continuous professional identity negotiations. In ... -
Vocational teachers' identity construction at the interface of work and education
Vilppola, Jiri; Arvaja, Maarit; Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (Routledge, 2023)This longitudinal study examined the identity trajectories of vocational education and training (VET) teacher trainees during a workplace-oriented teacher training process. It also sought to determine the factors that may ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.