dc.contributor.advisor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Ekroos, Sini | |
dc.date.accessioned | 2019-06-26T06:14:46Z | |
dc.date.available | 2019-06-26T06:14:46Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64852 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat kokivat opettajiensa kannustavan heitä lukemiseen koulussa, ja erosivatko lukutaidoiltaan erilaisten oppilaiden kokemukset ja käsitykset toisistaan. Aktiivinen lukuharrastus vaikuttaa lukutaidon kehittymiseen, ja koulussa tehdyillä pedagogisilla valinnoilla voidaan tukea tätä lasten lukuharrastusta.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja sen metodologia perustui fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta Keski-Suomen alueen 3.–4. luokasta, ja se koostui 16 oppilaan sarjakuvapiirroksista ja puolistrukturoiduista teemahaastatteluista sekä kahden luokanopettajan strukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja sarjakuva-aineistot sisällön erittelyä käyttäen.
Tutkimus osoitti, että oppilaat lukevat moneen eri kirjallisuudenlajiin kuuluvia kirjoja. Erityyppisten lukijoiden kriteerit hyville kirjoille vaihtelivat, mutta kaikille oli tärkeää, että lukeminen tapahtuu mukavassa paikassa. Edistyneet ja kehittyvät lukijat tarkastelivat omaa lukutaidon kehitystään eri tavoin, ja syyt lukemiselle olivat heillä osittain erilaiset. Molemmat lukijaryhmät kokivat lisäksi, että koulun tuki lukijana kehittymisessä on pääasiassa tärkeää, ja myös luokanopettajat kokivat oman roolinsa lukemisen tukemisessa merkitykselliseksi. | fi |
dc.format.extent | 96 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lukumotivaatio | |
dc.subject.other | lukemiseen sitoutuminen | |
dc.subject.other | äidinkieli ja kirjallisuus | |
dc.subject.other | edistynyt lukija | |
dc.subject.other | kehittyvä lukija | |
dc.title | "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906263447 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | alakoululaiset | |
dc.subject.yso | lukijat | |
dc.subject.yso | lukuharrastus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | lukeminen (toiminta) | |
dc.subject.yso | lukutottumukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |