dc.contributor.advisor | Niemi-Pynttäri, Risto | |
dc.contributor.author | Poikela, Jasmine | |
dc.date.accessioned | 2019-06-25T06:15:27Z | |
dc.date.available | 2019-06-25T06:15:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64820 | |
dc.description.abstract | Narratiivinen suunnittelu on erkaantunut yhä enemmän ja enemmän pelisuunnittelusta, ja sille onkin kehittynyt erillinen rooli. Tämän uuden roolin tehtävät keskittyvät narratiiviseen ilmaisuun, ja pyrinkin tutkielmassani hahmottamaan näitä narratiivisen suunnittelun osa-alueita, jotka muodostavat narratiivisen suunnittelijan tehtävät.
Käsittelen pro gradu -tutkielmassani narratiivista suunnittelua pääasiassa seikkailupeligenren näkökulmasta. Käytän narratiivisen suunnittelun osa-alueiden hahmottamisen tukena kahta seikkailupeligenren peliä, jotka ovat The Town of Light (2017) ja Life Is Strange: Before the Storm (2017). Käyn läpi narratiivisen suunnittelun osa-alueita maailmanrakentamisesta pelinarratiivin välittämisen eri keinoihin. Lisäksi demonstroin luovan työni kautta erilaisia suunnitteludokumentteja narratiivisen suunnittelun työkaluina sekä elokuvakäsikirjoituksen formaatin hyödyntämistä pelikäsikirjoituksessa.
Vastaan tutkielmassani seuraaviin kysymyksiin:
- mitkä ovat keskeisimmät maailmanrakentamisen osa-alueet videopeleissä,
- mitä eri väyliä on narratiivisen sisällön viestimiseen pelaajalle,
- mitä pelikehityksen dokumentteja voi hyödyntää narratiivisessa suunnittelussa,
- miten videopelien interaktiivisen luonteen voi ottaa huomioon narratiivisessa suunnittelussa. | fi |
dc.description.abstract | Narrative design has grown apart from game design more and more lately, and it has developed its own role in game development teams. This new role’s tasks are focused on narrative expression, and in this thesis I perceive these narrative design’s sectors which form the narrative designer’s tasks.
In my master’s thesis I focus on narrative design through the adventure game genre. I use two games for outlining narrative design’s sectors. These games are The Town of Light (2017) and Life Is Strange: Before the Storm (2017). I go through narrative design’s sectors from worldbuilding to forms of expressing gamenarrative. I demonstrate different kinds of design documents and movie script format via my own creative work.
In my master’s thesis I answer to following questions:
-which are central worldbuilding sectors in videogames,
-what are the different channels to communicate the narrative content to player,
-what kind of game design documents can be used in narrative design,
-how interactivity can be taken into account in narrative design. | en |
dc.format.extent | 47 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | narratiivinen suunnittelu | |
dc.title | Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906253408 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Creative writing | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3041 | |
dc.subject.yso | genret | |
dc.subject.yso | seikkailupelit | |
dc.subject.yso | interaktiivisuus | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | suunnittelu | |
dc.subject.yso | käsikirjoittaminen | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Pääsyä osaan aineistoa on rajoitettu. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>Part of the work has restricted access. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |