dc.contributor.editor | Korpi, Hilkka | |
dc.contributor.editor | Sjögren, Tuulikki | |
dc.date.accessioned | 2019-06-20T09:08:39Z | |
dc.date.available | 2019-06-20T09:08:39Z | |
dc.date.issued | 2019 | fi |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-7809-9 | fi |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64765 | |
dc.description.abstract | Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuonna 2018-19 terveystieteiden opettajiksi opiskelleiden Tutkiva ja kehittävä opettajuus -opintokokonaisuuden töistä. Terveystieteiden opettajien
ydinosaamista ovat kehollisuus ja liikkumisen ohjaaminen (Teema 1). Opettajan oma asiantuntijuus on oleellista tiedostaa, ja usein monitieteisissä ja
monialaisissa tiimeissä on osattava myös kertoa omasta osaamisestaan.
Tästä hyvänä esimerkkinä on Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian,
Keski-Suomen Liikunnan ja Jyväskylän yliopiston yhteistyössä kehittämä
paikallinen ammatillisen koulutuksen valinnainen tutkinnonosa.
Opettajaopiskelijoiden kehittämistehtävissä muutos ja tulevaisuuden opettajuus ovat keskeisenä teemana (Teema 2). Tulevaisuuden näkymiä on kartoitettu sekä fysioterapiaopiskelijoilla että –opettajilla. Tulevaisuudessa digipedagogiikka haastaa sekä opettajia että opiskelijoita. Tätä tärkeää ja
ajankohtaista teemaa on käsikirjassamme tarkasteltu sekä opiskelijoiden
kokemana, että opettajuuden näkökulmasta. Vaikka opetus yhä enenemässä
määrin siirtynee digipedagogiikkaa toteuttavaksi, ei opettajan läsnäoloa
silloinkaan tule sivuuttaa.
Opettajuudessa on tärkeätä huomioida opiskelijoiden jaksaminen ja pyrkiä
edistämään heidän hyvinvointiaan ja toimintakykyään (Teema 3). Käsikirjassa pohditaan opettajan roolia mielenterveydellisissä ongelmissa sekä
erityistä tukea tarvitsevien lasten ohjauksessa.
Terveystieteiden opettajat toimivat laajasti erilaisissa ympäristöissä ja koulutuksen eri asteilla. Toivomme, että andragogiikan teoreettinen osaaminen
yhdessä oman alan ydinosaamisen kanssa edesauttavat teitä vastavalmistuneet terveystieteiden opettajat työurallanne. | fi |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta | |
dc.title | Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2019 | fi |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-7809-9 | |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | opettajat | fi |
dc.subject.yso | terveystieteet | fi |
dc.subject.yso | andragogiikka | fi |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | fi |
dc.subject.yso | fysioterapeutit | fi |
dc.subject.yso | lähihoitajat | fi |
dc.subject.yso | opettajuus | fi |
dc.subject.yso | koulutus | fi |
dc.subject.yso | täydennyskoulutus | fi |
dc.subject.yso | ammatilliset opettajat | fi |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | fi |
dc.subject.yso | korkeakouluopetus | fi |
dc.subject.yso | opetustaito | fi |
dc.subject.yso | opiskelu | fi |
dc.subject.yso | opiskelijat | fi |
dc.subject.yso | tutkimus- ja kehittämistoiminta | fi |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | fi |
dc.subject.yso | hyvinvointi | fi |
dc.subject.yso | verkkopedagogiikka | fi |
dc.subject.yso | mielenterveys | fi |
dc.subject.yso | erityinen tuki | fi |
dc.subject.yso | ruumiillisuus | fi |