Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVeijola, Anna
dc.contributor.authorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorRautiainen, Matti
dc.date.accessioned2019-06-19T04:25:32Z
dc.date.available2019-06-19T04:25:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationVeijola, A., Sulkunen, S., & Rautiainen, M. (2019). Historiallisen tiedon luonne ja historian tekstikäytänteet lukiolaisten kuvaamana. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>13</i>(2), 53-67. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.75134" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.75134</a>
dc.identifier.otherCONVID_31219417
dc.identifier.otherTUTKAID_81689
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64680
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan, millaisia historiallisen tiedon luonteen kuvauksia lukiolaiset tuottivat tutkivan historian oppimisen kurssilla sekä millaiseen tekstitoimintaan nämä kuvaukset kytkeytyivät. Aineistona tutkimuksessamme on 19 lukiolaisen tekstit, jotka on kirjoitettu viikon mittaisen tutkivan oppimisen projektin lopussa. Tutkivan oppimisen viikon pääajatuksena oli vahvistaa opiskelijoiden ymmärrystä historiallisen tiedon rakentumisen tavoista sekä historiallisen tiedon luonteesta. Tekstit on analysoitu teoriaohjautuvalla sisällönanalyysillä. Opiskelijoiden teksteissä ilmeni runsaasti tekstitoiminnan kuvausta. Erilaisten lähdeaineistojen kanssa toimiminen ja johtopäätösten tekeminen niiden pohjalta sai historiallisen tiedon rakentumisen prosessin näkyväksi opiskelijoille. Tekstit osoittavat myös, miten historian sisältöjen ja taitojen oppiminen yhdistyivät tutkivan oppimisen prosessissa. Historiallisen tiedon luonne näyttäytyi tutkimusprosessin jälkeen selkeästi tulkinnallisena. Artikkelissamme raportoidun oppimisprojektin haasteeksi muodostui, että lukiolaisilla ei ollut keinoja arvioida tulkintojen luotettavuutta tai totuudellisuutta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.relation.urihttps://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/75134/42337
dc.rightsCC BY-ND 4.0
dc.subject.otherhistorian tekstikäytänteet
dc.subject.otherhistoriallinen ajattelu
dc.titleHistoriallisen tiedon luonne ja historian tekstikäytänteet lukiolaisten kuvaamana
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906173253
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosNormaalikoulufi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosTeacher Training Schoolen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-06-17T12:15:19Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange53-67
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume13
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2019 Kasvatus & Aika.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18173
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12736
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.75134


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-ND 4.0