dc.contributor.author | Veijola, Anna | |
dc.contributor.author | Sulkunen, Sari | |
dc.contributor.author | Rautiainen, Matti | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T04:25:32Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T04:25:32Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Veijola, A., Sulkunen, S., & Rautiainen, M. (2019). Historiallisen tiedon luonne ja historian tekstikäytänteet lukiolaisten kuvaamana. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>13</i>(2), 53-67. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.75134" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.75134</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_31219417 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_81689 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64680 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastellaan, millaisia historiallisen tiedon luonteen kuvauksia lukiolaiset
tuottivat tutkivan historian oppimisen kurssilla sekä millaiseen tekstitoimintaan nämä
kuvaukset kytkeytyivät. Aineistona tutkimuksessamme on 19 lukiolaisen tekstit, jotka on
kirjoitettu viikon mittaisen tutkivan oppimisen projektin lopussa. Tutkivan oppimisen
viikon pääajatuksena oli vahvistaa opiskelijoiden ymmärrystä historiallisen tiedon
rakentumisen tavoista sekä historiallisen tiedon luonteesta. Tekstit on analysoitu teoriaohjautuvalla sisällönanalyysillä. Opiskelijoiden teksteissä ilmeni runsaasti tekstitoiminnan kuvausta. Erilaisten lähdeaineistojen kanssa toimiminen ja johtopäätösten tekeminen niiden pohjalta sai historiallisen tiedon rakentumisen prosessin näkyväksi opiskelijoille. Tekstit osoittavat myös, miten historian sisältöjen ja taitojen oppiminen yhdistyivät tutkivan oppimisen prosessissa. Historiallisen tiedon luonne näyttäytyi tutkimusprosessin jälkeen selkeästi tulkinnallisena. Artikkelissamme raportoidun oppimisprojektin
haasteeksi muodostui, että lukiolaisilla ei ollut keinoja arvioida tulkintojen luotettavuutta tai totuudellisuutta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/75134/42337 | |
dc.rights | CC BY-ND 4.0 | |
dc.subject.other | historian tekstikäytänteet | |
dc.subject.other | historiallinen ajattelu | |
dc.title | Historiallisen tiedon luonne ja historian tekstikäytänteet lukiolaisten kuvaamana | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906173253 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Normaalikoulu | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Teacher Training School | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2019-06-17T12:15:19Z | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 53-67 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 13 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2019 Kasvatus & Aika. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18173 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1780 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12736 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.75134 | |