Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorRaatikainen, Jaana
dc.date.accessioned2019-06-13T06:34:59Z
dc.date.available2019-06-13T06:34:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64575
dc.description.abstractViestinnän ammattilaisen rooli on muuttunut muutaman viime vuoden aikana voimakkaasti ja toimenkuva laajenee jatkuvasti. Nopeasti kehittyvä ammattikuva haastaa viestinnän ammattilaisten ammatti-identiteetin ja viestintätyössä koetun merkityksellisyyden. Viestintä on toimintona organisaatioille yhä merkittävämpi ja tämä tekee myös viestinnän tekijöistä organisaatioille arvokkaampia ja keskeisempiä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viestintäammattilaisten työtä merkityksellisyyden näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Mitkä tekijät lisäävät viestintäammattilaisten näkemyksen mukaan merkityksellisyyden kokemusta viestintätyössä? ja 2) Mitkä tekijät vähentävät merkityksellisyyden kokemusta? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostui ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n päällikkö- ja johtavassa asemassa oleville jäsenille suunnatusta taustoittavasta verkkokyselystä sekä kuudesta syventävästä teemahaastattelusta. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla. Tulosten perusteella näyttää siltä, että viestintätyössä on löydettävissä kaksi perustehtävää, jotka tuovat työhön merkityksellisyyden kokemusta. Nämä ovat mahdollisuus vaikuttaa ja mahdollisuus auttaa toisia tekemään työnsä paremmin. Viestintä on organisaation strateginen ongelmanratkaisija, koska viestijällä on moninaiset taidot vaikuttaa ja auttaa. Tästä myös näyttäisi syntyvän merkityksellisyys viestijän työhön. Molempaan perustehtävään, sekä auttamiseen että vaikuttamiseen, liittyy vahvasti organisaation yhteiskunnallinen tarkoitus, miksi organisaatio on olemassa. Työn merkityksellisyyttä edistää se, että tunnistaa viestinnän perustehtävät ja hahmottaa pirstaleisesta työstä isompia kokonaisuuksia kattoteemojen, vaikuttamistyön ja auttamisen, alle. Tärkeitä tekijöitä merkityksellisyyden muodostumisessa ovat viestijälle myös johdon tuki omalle työlle sekä henkilökohtainen kehittyminen. Työssä koettua merkityksellisyyttä heikentävät puolestaan viestintäosaamisen arvostuksen puute sekä johdon tuen puute.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyön merkityksellisyys
dc.titlePäällikkö- tai johtavassa asemassa toimivien viestintäammattilaisten näkemyksiä työnsä merkityksellisyydestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906133179
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysomielekkyys
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoorganisaatioviestintä
dc.subject.ysotyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot