Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautio, Riitta
dc.contributor.authorPeuranen, Nelli-Sofia
dc.date.accessioned2019-06-11T09:12:57Z
dc.date.available2019-06-11T09:12:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64520
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä nuoruusiän soittoharrastuksen motivaatiosta musiikkioppilaitoskontekstissa tarkastelemalla soiton harrastamisen motivaatioon liittyviä tekijöitä uudella tavalla. Teoreettiselta viitekehykseltä tutkielma nojaa soittamisen motivaation sekä työ- ja organisaatiopsykologian tutkimustraditioihin. Soittamisen motivaatiota on tutkittu verrattain paljon, ja se on ollut suosittu aihe niin tieteellisissä tutkimusartikkeleissa kuin opinnäytetöissäkin. Yksittäiset tekijät yhteen kokoavaa ja motivaatioon niin negatiivisesti kuin positiivisesti vaikuttavat tekijät rinnakkain asettavaa tutkimusta ei kuitenkaan ole juuri tehty. Tutkielma toteutettiin laadullisena integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin kuutta suomalaista väitöskirjaa, jotka koskivat jollain tapaa nuoruusiän musiikkiopistossa tapahtuvaa soittoharrastusta, ja siihen liittyvää motivationaalista aspektia. Ensin aineistosta etsittiin soittamisen motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joita tarkasteltiin lopuksi työn voimavara-vaatimus -teorian valossa. Aineiston analysoiminen tapahtui laadullisen sisällönanalyysin keinoin teoriaohjaavalla otteella. Osviittaa analyysiin antoi teoreettisessa viitekehyksessä esille tuodut aiemmin löydetyt soittamisen motivaatiotekijät sekä työelämäkentällä ilmenneet voimavara- ja vaatimustekijät. Tutkimuksen tuloksina saatiin katsaus soiton harrastamiseen vaikuttavista sosiaalisista, fyysisistä, psyykkisistä ja organisatorisista motivaatiotekijöistä, jotka jakautuivat voimavara- ja vaatimustekijöihin. Tulokset myötäilevät pitkälti aiemman soittamisen motivaation ja työn voimavara-vaatimus -teoreettisen tutkimuksen linjoja. Merkittävimpiä motivaatiota lisääviä voimavaratekijöitä olivat sosiaalinen tuki ja arvostus, vanhempien, oppilaan ja opettajan välinen toimiva vuorovaikutussuhde, osallisuus ohjelmiston ja tavoitteiden suunnitteluun, itsearvostus sekä musiikki itsessään. Motivaatiota vähentäviä vaatimustekijöitä olivat puolestaan muun muassa vähäinen sosiaalinen tuki, toimimaton vanhempi-oppilas-opettaja-suhde, vähäiset vaikutusmahdollisuudet ja alhainen itsearvostus. Työn voimavara-vaatimus -teorian soveltumista soittoharrastuksen tarkasteluun tulisi tulevaisuudessa tutkia kuitenkin vielä empiirisen aineiston avulla.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.subject.othertyön voimavara-vaatimus -teoria
dc.subject.othersoittoharrastus
dc.subject.otherkirjallisuuskatsaus
dc.titleNuoruusiän soittoharrastus musiikkioppilaitoksessa : soittamisen motivaatio työn voimavara-vaatimus -teorian näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906113132
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysosoittaminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoharrastukset
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot