Kappaleet oli niin hienon kuuloisia, että oikeen kylmiä väreitä kulki : yhteissoitto osana 13-16-vuotiaiden jousisoittajien soitonopiskelua

Abstract
Tutkimukseni aiheena on yhteissoiton merkitys jousisoittajille heidän soittoharrastuksessaan. Keskityn tarkastelemaan musiikkioppilaitoksessa opiskelevien viulun- alttoviulun- sellon ja kontrabasson soittajien opetussuunnitelman mukaista yhteismusisointia. Tarkastelen aihetta sekä jousisoitinopettajien-, että oppilaiden näkökulmasta opettajien näkökulmaan painottuen. Tutkimukseni aineisto on koottu neljän Keski-Suomen alueella työskentelevän jousisoitinpeda-gogin teemahaastatteluista sekä kahdeksan jotakin jousisoitinta musiikkioppilaitoksessa opiske-levan oppilaan lomakehaastatteluista. Tarkastelen tutkimuksessani yhteissoiton motivoivaa merkitystä mm. Kososen (1996) soittamisen motivaatioluokitusta hyödyntäen. Perehdyn myös nuoren identiteettikehitykseen, soittoharrastukseen musiikkioppilaitoksissa, sekä ryhmässä op-pimisen alueeseen. Tutkimuksestani kävi ilmi, että sekä opettajat ja oppilaat kokivat yhteissoiton positiiviseksi asiaksi soittoharrastuksessa. Keskeisimmiksi tekijöiksi sekä opettajien että oppilaiden mielestä yhteissoiton antamissa positiivisissa merkityksissä nousivat soittamisen ilo, yhdessä soittaminen ja siihen liittyvä vuorovaikutus, kaverit sekä mieleiset soitettavat teokset. Myös yhteissoittotai-tojen kehittyminen tuli esiin sekä oppilaiden että opettajien haastatteluissa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101031001Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share