Kappaleet oli niin hienon kuuloisia, että oikeen kylmiä väreitä kulki : yhteissoitto osana 13-16-vuotiaiden jousisoittajien soitonopiskelua
Tutkimukseni aiheena on yhteissoiton merkitys jousisoittajille heidän soittoharrastuksessaan. Keskityn tarkastelemaan musiikkioppilaitoksessa opiskelevien viulun- alttoviulun- sellon ja kontrabasson soittajien opetussuunnitelman mukaista yhteismusisointia. Tarkastelen aihetta sekä jousisoitinopettajien-, että oppilaiden näkökulmasta opettajien näkökulmaan painottuen.
Tutkimukseni aineisto on koottu neljän Keski-Suomen alueella työskentelevän jousisoitinpeda-gogin teemahaastatteluista sekä kahdeksan jotakin jousisoitinta musiikkioppilaitoksessa opiske-levan oppilaan lomakehaastatteluista. Tarkastelen tutkimuksessani yhteissoiton motivoivaa merkitystä mm. Kososen (1996) soittamisen motivaatioluokitusta hyödyntäen. Perehdyn myös nuoren identiteettikehitykseen, soittoharrastukseen musiikkioppilaitoksissa, sekä ryhmässä op-pimisen alueeseen.
Tutkimuksestani kävi ilmi, että sekä opettajat ja oppilaat kokivat yhteissoiton positiiviseksi asiaksi soittoharrastuksessa. Keskeisimmiksi tekijöiksi sekä opettajien että oppilaiden mielestä yhteissoiton antamissa positiivisissa merkityksissä nousivat soittamisen ilo, yhdessä soittaminen ja siihen liittyvä vuorovaikutus, kaverit sekä mieleiset soitettavat teokset. Myös yhteissoittotai-tojen kehittyminen tuli esiin sekä oppilaiden että opettajien haastatteluissa.
...
Muu nimeke
Yhteissoitto osana 13-16-vuotiaiden jousisoittajien soitonopiskeluaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viulistien yhteissoiton merkitys soitonopetuksessa ja sen vaikutus motivaatioon
Suni, Riikka (2006) -
Nuoruusiän soittoharrastus musiikkioppilaitoksessa : soittamisen motivaatio työn voimavara-vaatimus -teorian näkökulmasta
Peuranen, Nelli-Sofia (2019)Tutkielman tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä nuoruusiän soittoharrastuksen motivaatiosta musiikkioppilaitoskontekstissa tarkastelemalla soiton harrastamisen motivaatioon liittyviä tekijöitä uudella tavalla. Teoreettiselta ... -
Mitä mieltä on pianonsoitossa? : 13-15 vuotiaiden pianonsoittajien kokemuksia musiikkiharrastuksestaan
Kosonen, Erja (Jyväskylän yliopisto, 2001)The subject of this research is the minds and meanings for playing the piano in early adolescense. The theoretical framework is the existential phenomenology with holistic conception of man. The aim of this qualitative ... -
Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
Kupari, Hanna (2017)Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.