Nuoruusiän soittoharrastus musiikkioppilaitoksessa : soittamisen motivaatio työn voimavara-vaatimus -teorian näkökulmasta
Tutkielman tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä nuoruusiän soittoharrastuksen motivaatiosta musiikkioppilaitoskontekstissa tarkastelemalla soiton harrastamisen motivaatioon liittyviä tekijöitä uudella tavalla. Teoreettiselta viitekehykseltä tutkielma nojaa soittamisen motivaation sekä työ- ja organisaatiopsykologian tutkimustraditioihin. Soittamisen motivaatiota on tutkittu verrattain paljon, ja se on ollut suosittu aihe niin tieteellisissä tutkimusartikkeleissa kuin opinnäytetöissäkin. Yksittäiset tekijät yhteen kokoavaa ja motivaatioon niin negatiivisesti kuin positiivisesti vaikuttavat tekijät rinnakkain asettavaa tutkimusta ei kuitenkaan ole juuri tehty.
Tutkielma toteutettiin laadullisena integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin kuutta suomalaista väitöskirjaa, jotka koskivat jollain tapaa nuoruusiän musiikkiopistossa tapahtuvaa soittoharrastusta, ja siihen liittyvää motivationaalista aspektia. Ensin aineistosta etsittiin soittamisen motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joita tarkasteltiin lopuksi työn voimavara-vaatimus -teorian valossa. Aineiston analysoiminen tapahtui laadullisen sisällönanalyysin keinoin teoriaohjaavalla otteella. Osviittaa analyysiin antoi teoreettisessa viitekehyksessä esille tuodut aiemmin löydetyt soittamisen motivaatiotekijät sekä työelämäkentällä ilmenneet voimavara- ja vaatimustekijät. Tutkimuksen tuloksina saatiin katsaus soiton harrastamiseen vaikuttavista sosiaalisista, fyysisistä, psyykkisistä ja organisatorisista motivaatiotekijöistä, jotka jakautuivat voimavara- ja vaatimustekijöihin.
Tulokset myötäilevät pitkälti aiemman soittamisen motivaation ja työn voimavara-vaatimus -teoreettisen tutkimuksen linjoja. Merkittävimpiä motivaatiota lisääviä voimavaratekijöitä olivat sosiaalinen tuki ja arvostus, vanhempien, oppilaan ja opettajan välinen toimiva vuorovaikutussuhde, osallisuus ohjelmiston ja tavoitteiden suunnitteluun, itsearvostus sekä musiikki itsessään. Motivaatiota vähentäviä vaatimustekijöitä olivat puolestaan muun muassa vähäinen sosiaalinen tuki, toimimaton vanhempi-oppilas-opettaja-suhde, vähäiset vaikutusmahdollisuudet ja alhainen itsearvostus. Työn voimavara-vaatimus -teorian soveltumista soittoharrastuksen tarkasteluun tulisi tulevaisuudessa tutkia kuitenkin vielä empiirisen aineiston avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mikä näppäreissä motivoi? : soittamisen motivaatio Perhonjokilaakson kansalaisopiston viulupiireissä
Virkkala, Jaana (1999) -
Kappaleet oli niin hienon kuuloisia, että oikeen kylmiä väreitä kulki : yhteissoitto osana 13-16-vuotiaiden jousisoittajien soitonopiskelua
Penttinen, Marjut (2010)Tutkimukseni aiheena on yhteissoiton merkitys jousisoittajille heidän soittoharrastuksessaan. Keskityn tarkastelemaan musiikkioppilaitoksessa opiskelevien viulun- alttoviulun- sellon ja kontrabasson soittajien opetussuunnitelman ... -
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.