MVC-arkkitehtuuri peliohjelmoinnissa
Peliohjelmointi muuttuu monimutkaisemmaksi ja projektit entistä
laajemmiksi. Tavallisessa ohjelmistokehityksessä on käytössä erilaisia suunnittelumalleja
auttamaan kehityksessä sekä erilaisia määritelmiä laadun varmistukseen. Näitä
ominaisuuksia ei ole yhtä vahvasti peliohjelmoinnin puolella. Pro gradu -tutkielmassa
tutkitaan MVC-arkkitehtuurin sovittamista peliohjelmointiin aiempiin tutkimuksiin ja
omiin kokeiluihin perustuen. Aiemmissa tutkimuksissa ei ole pelimoottori ja sen
hyödyntäminen ollut esillä. Havaintojen perusteella, MVC-arkkitehtuuri sopii joihinkin
pelimoottoreihin hyvin. Game programming is changing more difficult and projects are growing in size.
In normal software development there are different design patterns to help developing and
to ensure quality. These features are not that strong in field of game programming. In this
master thesis it will be tested if MVC architecture could be used in game programming.
Results are based on prior research and own observations. In prior research usefulness of
game engine has not been noted well. Based on my observations MVC architecture could
offer benefits with some game engines.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Peuron, Ilkka (2017)Tutkielmassa toteutettiin kirjallisuuskatsaus tutkimuskysymykselle "mitä arkkitehtuurisuunnittelusta osana pelinkehitystä on kirjoitettu". Kirjallisuutta haettiin kolmesta tietokannasta hakusanoilla "Game Architecture". ... -
ITKA111 Oliosuuntautunut analyysi ja suunnittelu
Leppänen, Mauri; Käkölä, Timo; Nurminen, Miika (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
”Salaa ajattelen, että se on tärkeintä” : ohjelmistoarkkitehtuurin tila suomalaisissa yrityksissä
Rantanen, Tiia (2020)Ohjelmistokehitys on muuttunut ja monimutkaistunut edellisen 20 vuoden aikana merkittävästi. Uusia järjestelmiä rakennetaan uudelleenkäyttämällä ja yhdistelemällä olemassa olevia komponentteja ja niiden arkkitehtuureja. ... -
Suunnittelumallit ohjelmistotuotannossa teoria, käytäntö, kokemukset
Hyvärinen, Jaakko; Axen, Jari (2004)Jari Axen <jari.axen@iki.fi> Jaakko Hyvärinen <japahyva@cc.jyu.fi> Suunnittelumallit ohjelmistotuotannossa teoria, käytäntö, kokemukset Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2004. 80 s. Kandidaatintutkielma Suunnittelumallit ... -
Software patterns, organizational learning and software process improvement
Ahlgren, Riikka (University of Jyväskylä, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.