MVC-arkkitehtuuri peliohjelmoinnissa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Peliohjelmointi muuttuu monimutkaisemmaksi ja projektit entistä
laajemmiksi. Tavallisessa ohjelmistokehityksessä on käytössä erilaisia suunnittelumalleja
auttamaan kehityksessä sekä erilaisia määritelmiä laadun varmistukseen. Näitä
ominaisuuksia ei ole yhtä vahvasti peliohjelmoinnin puolella. Pro gradu -tutkielmassa
tutkitaan MVC-arkkitehtuurin sovittamista peliohjelmointiin aiempiin tutkimuksiin ja
omiin kokeiluihin perustuen. Aiemmissa tutkimuksissa ei ole pelimoottori ja sen
hyödyntäminen ollut esillä. Havaintojen perusteella, MVC-arkkitehtuuri sopii joihinkin
pelimoottoreihin hyvin. Game programming is changing more difficult and projects are growing in size.
In normal software development there are different design patterns to help developing and
to ensure quality. These features are not that strong in field of game programming. In this
master thesis it will be tested if MVC architecture could be used in game programming.
Results are based on prior research and own observations. In prior research usefulness of
game engine has not been noted well. Based on my observations MVC architecture could
offer benefits with some game engines.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28121]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ITKA111 Oliosuuntautunut analyysi ja suunnittelu
Leppänen, Mauri; Käkölä, Timo; Nurminen, Miika (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Peuron, Ilkka (2017)Tutkielmassa toteutettiin kirjallisuuskatsaus tutkimuskysymykselle "mitä arkkitehtuurisuunnittelusta osana pelinkehitystä on kirjoitettu". Kirjallisuutta haettiin kolmesta tietokannasta hakusanoilla "Game Architecture". ... -
Architectural improvement of Display Viewer 5 software
Vähä-Impola, Teemu (2020)Tässä tutkielmassa Display Viewer 5 (DV5) -ohjelmistolle pyrittiin löytämään parempi arkkitehtuuri, jonka seurauksena huollettavuus ja uudelleenkäytettävyys kasvavat ja ohjelmiston kustomointi uusille asiakkaille helpottuu. ... -
Arkkitehtuurimallien käyttäminen ohjelmiston ylläpidettävyyden parantamiseen
Hämäläinen, Janne (2004) -
Synkät suunnittelumallit yksityisyyden näkökulmasta
Nieminen, Miika (2021)Ihmisten henkilötietojen kerääminen määrittää nykyään pitkälti verkossa toimivien palveluiden toimintaa. Palveluiden käyttäjien tietoja pyritään keräämään käyttämällä synkkiä suunnittelumalleja. Synkät suunnittelumallit ...